Jan Lammers terug op heilige grond en stapt in de legendarische John Player Special F1-auto
Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 augustus 2025 09:41
Met de aanstaande 2025-editie van de Heineken Dutch Grand Prix als aanleiding keerde de voormalige Nederlandse Formule 1-coureur Jan Lammers afgelopen week terug naar heilige grond. Op Lotus’ eigen testcircuit in het Britse Hethel stapte Lammers in de legendarische Lotus Type 79 Formule 1-auto die in 1978 met Mario Andretti achter het stuur niet alleen de Grand Prix van Zandvoort won, maar ook het rijders- en constructeurskampioenschap. Met het Lotus Type 79-chassis voltooide Lammers een jaar later, in 1979, een test voor een Formule 1-zitje bij Lotus.

Bij Lotus in Hethel werd Lammers afgelopen week zeer warm onthaald, als gewaardeerd lid van de Lotus-familie. Diverse monteurs en engineers waarmee Jan in zijn Lotus-carrière samenwerkte, grepen de gelegenheid aan om de Nederlander hartelijk te verwelkomen. Het weerzien met de Lotus Type 79 Cosworth – in dit geval de in de iconische zwart-gouden John Player Special kleuren getooide auto waarmee Andretti in 1978 kampioen werd – bracht bij de Nederlandse coureur vele herinneringen terug aan een periode waarin Lotus domineerde in de Formule 1.
Technologie als basis voor succes
Ook nu wordt Lotus nog steeds erkend vanwege de vele geavanceerde innovaties die het merk in zijn hoogtijdagen in de Formule 1 introduceerde, waarvan er vele ook vandaag-de-dag nog terug te vinden zijn in de huidige Formule 1-auto’s. Zo bracht Lotus in 1957 als eerste de sequentiële transmissie, gebruikte het merk de motor in 1966 voor het eerst als structureel onderdeel van het chassis, introduceerde het merk de achterdiffuser in 1979 en debuteerde Lotus in 1981 met een koolstofvezel monocoque. En zelfs zoiets gebruikelijks als sponsoruitingen op de auto werd door Lotus geïnitieerd. Maar misschien wel de bekendste innovatie van het merk was de zogenaamde ‘ground effect’ technologie die voor het eerst zijn opwachting maakte op de Lotus Type 78, en die op de Type 79 werd geperfectioneerd. Dit ‘ground effect’ is de aerodynamica die de lucht onder de auto versnelt waardoor hij als het ware aan het asfalt wordt vastgezogen.

Het was de Lotus Type 79 die echt succesvol werd met die technologie. Direct bij zijn debuut in 1978 op het circuit van Spa-Francorchamps won de Type 79 de race in de handen van Mario Andretti, die er dat jaar nog vijf zeges aan toevoegde. Eén ervan was de overwinning op Zandvoort, die extra speciaal werd om Andretti’s teamgenoot Ronnie Peterson beslag legde op de tweede plek, waarmee hij de ‘dubbel’ veiligstelde voor Lotus. Die zegereeks in 1978 leverde Andretti uiteindelijk de titel in het rijderskampioenschap op, en Lotus de titel bij de constructeurs.
Test met een kampioensauto
Datzelfde Type 79-chassis stond een jaar later, op 24 en 25 oktober 1979 voor Jan Lammers gereed op het circuit van Paul-Ricard, ditmaal voorzien van de bekende ‘Martini’ kleurstelling. Lammers mocht dat jaar voor Lotus een test in de auto doen, om een felbegeerd Formule 1-zitje bij het fabrieksteam te bemachtigen. Uiteindelijk ging het felbegeerde stoeltje dat jaar naar de Italiaan Elio de Angelis.
Handgeschreven testnotities nog steeds bewaard
Samen met Clive Chapman, de zoon van Colin Chapman en eigenaar van Classic Team Lotus, herleefde Jan Lammers zijn debuut in de Lotus Type 79 afgelopen week in Hethel. Tot zijn grote verbazing bewaart het team nog steeds de handgeschreven testnotities van Lammers’ test op Paul Ricard. Clive Chapman greep het bezoek van Lammers aan om hem een schilderij van de beroemde een-twee overwinning van Lotus op Zandvoort te overhandigen.

Uiteraard bleef het in Hethel niet bij herinneringen alleen en nam Lammers ook plaats achter het stuur van de John Player Special-auto, voor een aantal memorabele ronden over Lotus’ testcircuit. “Het was hartstikke leuk om weer herenigd te worden met de mensen van Lotus, die ik zowel uit mijn Formule 1-tijd als uit het GT-programma ken”, verklaarde Jan Lammers na afloop.
Onlangs debuteerde Jan Lammers op het TT-circuit van Assen in een wedstrijd in een 250cc Superkart race. Zonder enige testen vooraf ging Lammers het raceweekend in en beleefde weer een nieuw avontuur. Die kan hij ook weer afvinken.




