Formule 1

Jan Lammers: "Het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa en misschien zelfs wel van de wereld"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 december 2019 05:09 • Print artikel

Op Circuit Zandvoort gaan de werkzaamheden volgas om de komst van diezelfde Formule 1 mogelijk te maken. Zo’n vijf maanden voordat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix (1-3 mei 2020) realiteit wordt, zijn er op de nationale Nederlandse autosportaccommodatie al belangrijke stappen gezet. Dat werd duidelijk tijdens een meeting, waarin vertegenwoordigers van nationale en internationale media over de stand van zaken werden geïnformeerd.

Circuit Zandvoort

In januari 2017 was het eerste bezoek van Formula One Management aan Circuit Zandvoort. In september 2018 kreeg Zandvoort het eerste bezoek van de helaas overleden Charlie Whiting namens de FIA. Sindsdien is er heel hard gewerkt om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Circuit Zandvoort

Op en rond het circuit rijden graafmachines, zandtransportauto’s, walsen en ander rollend materiaal af en aan. Op meerdere plaatsen tegelijk zijn mensen van gespecialiseerde ondernemingen, aangevoerd door VolkerWessels als officieel evenementpartner, druk bezig om de benodigde werkzaamheden volgens plan uit te voeren. Zo worden er tunnels onder de baan aangelegd, wordt het rennerskwartier geëgaliseerd en uitgebreid, wordt op een aantal punten het baantracé gewijzigd, worden de grindbakken aangepast en, ongetwijfeld het meest spectaculaire aspect, worden twee bochten ingrijpend gereconstrueerd en voorzien van een helling, waardoor er sprake is van heuse kombochten – een uniek element in de Formule 1.

“Met deze aanpassingen wordt Circuit Zandvoort het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa en misschien zelfs wel van de wereld”, zei Jan Lammers, sportief directeur van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. “Als Zandvoorter, maar ook gewoon als autosportliefhebber, ben ik daar best trots op!”

Circuit Zandvoort


Voor de aanpassing van het circuit werd nauw samengewerkt met het Italiaanse bureau Studio Dromo, dat op dit gebied over een rijke wereldwijde ervaring beschikt. “Daarbij hebben we terdege rekening gehouden met het bijzondere karakter van Zandvoort, dit zoveel mogelijk gehandhaafd en op sommige punten zelfs versterkt”, stelde Jarno Zaffelli van het Italiaanse bureau, die met name de specifieke aspecten van de kombochten in de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht benadrukte.

Verwacht wordt dat de aanpassing van de baan in februari klaar is, waarna de opbouw en de inrichting volgen. De belangstelling van de media was groot, een duidelijk signaal hoe zeer de komst van de Formule 1 in Nederland leeft.

F1 Boek Zandvoort 1948 - 2020


MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS