Jan Lammers: "Alles wat het hele jaar fout ging, is nu gerechtvaardigd"
Uitgegeven door Bart • 13 december 2021 16:41
De afgelopen weken pakten veel beslissingen van de stewards in het nadeel van Max Verstappen uit. De Red Bull-coureur kreeg de nodige straffen opgelegd. In Abu Dhabi leek het opnieuw niet de kant van Verstappen op te vallen, nadat Lewis Hamilton in de eerste ronde wegkwam met het afsnijden van de bocht. De uitkomst van de late safety car bracht de wereldtitel alsnog naar Verstappen.
Jan Lammers stipte die beslissingen aan in het RTL4-programma Humberto. "Er was veel controverse in het begin. Max had een slechte start en dat had hij gisteren bij de proefstart ook al. De start van Hamilton was net als gisteren perfect. Daarna haalde Max hem keurig in en snijdt Lewis de bocht af. Dat hij daarvoor niet gestraft werd, vond ik onbegrijpelijk. Dit kon niet, hij had zijn positie moet teruggeven. Dat was een bizarre call en dan denk je 'daar gaan we weer'. Als je er nu op terugkijkt, is alles wat het hele jaar fout ging nu gerechtvaardigd."
Lammers zag na afloop een groot verschil in de reacties van Hamilton en Mercedes-teambaas Toto Wolff. "De felicitatie van Lewis naar Max was echt oprecht. Daar sprak respect uit. Mercedes had de keuze om een goede verliezer te zijn of een slechte winnaar. Max kon al niet meer stuk, maar dat ze dit proberen, had ik niet verwacht."
"Tijdens de formatieronde ging Max er even naast rijden. Hij liet zien dat hij er was met de rode banden. Als je Bottas in je spiegels ziet, denk je dat het wel goed komt, maar Lewis zag Max met de rode band. Toen wist Lewis al hoe laat het was."
Mercedes protesteerde vooral om twee dingen. Lammers legt het uit. "Mercedes protesteerde tegen het moment dat Verstappen achter de safety car even Hamilton voorbijging. Als je dat op de finishlijn doet, heb je met een paar duizendsten gewonnen, maar bij de herstart zat Max er netjes drie autolengtes achter. Daarna ging het over het weaven op het rechte stuk, maar Max deed het niet bij het remmen. Tot slot was er een protest over de safety car. Normaal komt die naar binnen na een volledige vrije ronde, nu al na een halve vrije ronde. Mercedes maakte bezwaar tegen de procedure van de organisatie. Als ze dat gaan inwilligen, moet je de hele race afschaffen."




