Formule 1

James Vowles: "De positieve kant is dat de auto erg snel was, maar..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 oktober 2025 12:00

De Williams-coureur Carlos Sainz zag zijn sterke vorm uit de tweede seizoenshelft meteen gestopt worden tijdens de Grand Prix van Mexico. Contact met Liam Lawson in de openingsronde leidde tot een kettingreactie van problemen die de Spanjaard uiteindelijk dwongen tot opgave.

Carlos Sainz Williams F1


Sainz kwalificeerde zich als zevende maar startte door een gridstraf uit Austin vanaf P12. Ondanks de achterstand was hij optimistisch over de puntenkansen op het Autodromo Hermanos Rodriguez. Die hoop vervloog al snel toen hij in de eerste ronde in aanraking kwam met de Racing Bulls-coureur. Het contact beschadigde cruciale sensoren op zijn Williams FW47, waardoor zijn pit limiter onbetrouwbaar werd.

"De positieve kant is dat de auto erg snel was, maar we konden die snelheid niet benutten", legde teambaas James Vowles uit. "Bij Carlos was de race voorbij na bocht één. De schade zorgde voor een flatspot maar ook voor beschadiging aan onze snelheidssensoren, die cruciaal zijn voor de pit speed limiter." De storing dwong Sainz tweemaal de snelheidslimiet in de pitstraat te overschrijden, wat hem eerst een tijdstraf van vijf seconden en vervolgens een drive-through penalty opleverde.

Ondanks de tegenslag bleef Sainz doorrijden en bleef hij competitief tempo rijden. "Vanaf daar waren we, ook met vijf seconden straf na de eerste stop, nog in de strijd voor punten", vertelde Sainz. "Maar toen moesten we een tweede stop maken. We hadden weer het probleem met de pit limiter en hadden gewoon een zeer moeilijke dag. Jammer, want ik was echt snel en zelfs met een verre van ideale strategie, slechte banden en een beschadigde auto waren we snel, maar er liep te veel mis."

Sainz raakte uiteindelijk nog verwikkeld in een gevecht met Lance Stroll en parkeerde zijn auto bij de barriers in het stadiongedeelte, wat een Virtual Safety Car veroorzaakte. "Ik zat achter Lance Stroll en gaf vol gas in een poging P14 te pakken", verdedigde Sainz zich. "Ik had oververhitting op de band en draaide half, maar we gingen de auto toch opgeven. Ik zette de auto aan de binnenkant van de barrier, probeerde een Safety Car of VSC te vermijden. Ik denk dat ik de veiligste keuze maakte."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS