In de pits van Ferrari: de seconden die een race kunnen beslissen
Uitgegeven door Jordy Stuivenberg • 11 augustus 2010 19:05
De pitstops zijn met het verdwijnen van het bijtanken een stuk sneller geworden. Nu er alleen nog banden worden gewisseld, is het enorm belangrijk om dat zo snel mogelijk te doen. Niet de tankbeurt, maar de bandenwissel bepaalt nu namelijk de lengte van de stop. Het F1-team van Ferrari doet er dan ook alles aan om de pitstops zo goed mogelijk te laten verlopen.
Iedere dag van een Grand Prix-weekend oefent de pitcrew van Ferrari minstens een kwartier op het wisselen van de banden om zo nog sneller de baan weer op te kunnen. Gemiddeld duurt een stop tussen de drie of vier seconden, maar iedere tiende van een seconde gewonnen in de pits, levert winst op op de baan.
De Ferrari-pitcrew bestaat uit twintig personen, elk met een eigen taak. Per wiel zitten drie monteurs klaar: een met de wheelgun, een om de band weg te halen en een om de nieuwe band op de auto te zetten. Ook aan al het andere, zoals het eventueel anders afstellen van de neus is gedacht.




