Formule 1

Honda levert Red Bull een F1-motor die gebaseerd is op het concept uit 2017: "We denken dat..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 januari 2019 11:29

De motor waarmee Honda komend seizoen in actie in de Formule 1 komt achter in de Red Bull (onder andere bij Max Verstapen) en Toro Rosso, kent haar oorsprong al in 2017. De Japanners hebben er niet voor gekozen om een compleet nieuwe Formule 1-motor te ontwerpen, maar dit concept voort te zetten. Volgens Honda F1-technisch directeur Toyoharu Tanabe geeft dat hem het beste gevoel voor het aankomende seizoen.

Max Verstappen Honda F1 Red Bull

“We kunnen veel van het huidige ontwerp, of het concept, of de PU overdragen”, zei Tanabe tegen het Engelse Autosport. “We weten het nog niet exact, omdat we het hoge niveau nog niet hebben behaald, maar we zijn begonnen met een ander concept en hebben het veranderd in 2017. We hebben wat geleerd, daarna het veranderd. In 2018 gingen we door met dit concept en probeerden de betrouwbaarheid te verbeteren en de prestatie. Op dit moment denken we dat het concept niet fout is. Het is geschikt. We moeten doorgaan met dit concept en proberen het te verbeteren.”

Recent gingen de geruchten dat Honda een nieuw vibratieprobleem in de motor ontdekt heeft. Toch zegt de Japanner dat ze geen grote tegenslagen hebben gehad. Dat Honda het vertrouwen heeft, blijkt ook uit het feit dat het Japanse bedrijf na een jaar Toro Rosso ook bij Red Bull instapt als motorleverancier. De relatie met twee teams moet een enorme verbetering gaan geven in de technische ontwikkeling.

“Wanneer je het concept van het ontwerp veranderd, is het erg lastig om betrouwbaarheid te krijgen”, legde de Honda F1-technisch directeur uit. “Het hangt van het ontwerpniveau af, maar ik voel me comfortabel bij het doorgaan met het huidige concept. We hebben een nieuw team, een nieuw ontwerp van de auto. Het is wat makkelijker om door te gaan met het concept, omdat de details in de installatie in de auto zit. Toro Rosso en Red Bull hebben communicatie en dat is makkelijker voor Red Bull, omdat Toro Rosso onze krachtbron kent. Ze kunnen een probleem communiceren of een soort van zorg uit het oogpunt van het chassis en ze kunnen bij ons terugkomen. Als we iets compleet nieuws hebben, of een meer ge-update ontwerp, dan vraagt het veel meer werk.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS