Formule 1

Honda F1 gooit organisatiestructuur om! Exit voor Yusuka Hasegawa

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 december 2017 10:12

Honda F1-teambaas Yusuka Hasegawa vertrekt uit zijn rol, na een her-organisatie binnen het team. De Japanner vertrekt aan het einde van dit jaar, nadat hij bij McLaren onder grote druk stond doordat de Hondamotor niet betrouwbaar was en niet presteerde.

Toro Rosso

Met het vertrek bij het team uit Woking en de komst bij Toro Rosso, heeft de Japanse fabrikant dus een wijziging van haar structuur aangekondigd om de prestaties te verbeteren. Hasegawa was binnen het F1-project van Honda verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motor in Sakura en de raceoperatie. Deze rol wordt nu opgeheven, waarbij deze nu in twee functies wordt verdeeld.

Yasuaki Saki krijgt volgens het Engelse Autosport de leiding over de motoren ontwikkeling in Sakura, terwijl Thoyoharu Tanabe benoemd is als F1-technisch directeur en zich gaat richten op het racen en het testen op het circuit. Tanabe heeft veel ervaring in de Formule 1. Zo werkte hij als hoofd-engineer voor Gerhard Berger en Jenson Button. Daarnaast heeft hij in de IndyCar gewerkt en is hoofd-engineer bij de Amerikaanse tak van Honda, Honda Performance Deverlopment. De Japanner staat hoog aangeschreven binnen het bedrijf.

Hasegawa is niet meer betrokken bij de Formule 1, maar behoudt de rol van executive chief engineer. Honda gaat zijn kennis van de F1 gebruiken bij diverse wereldwijde research en development project voor de toekomstige productie. Het drietal gaat per 1 januari starten in de nieuwe functies.

“In het verleden had het hoofd van het F1-project de verwachtte verantwoordelijkheid voor zowel de technische ontwikkeling en het aansturen van het team in het middelpunt van het racen”, legt Honda's hoofd voor het merk en communicatie Katsuhide Moriyama uit. “Door deze gebieden van verantwoordelijkheid te scheiden, ontwikkelen we de structuur zodat zowel het ontwikkelingsteam en het raceteam hun respectievelijke rollen met meer snelheid vervullen. Door zeker te stellen dat het ontwikkelingsteam en raceteam de rollen goed gaan vervullen, gaat Honda door met haar uitdaging. Zodat de fans kunnen genieten als ze zien dat de Toro Rosso-Honda gaat deelnemen op topniveau, zonder verdere vertraging.”



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS