Formule 1

Hoe grote investeerders steeds meer invloed krijgen in de Formule 1

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 september 2025 19:49

De Formule 1 is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldwijd commercieel spektakel. Waar de sport ooit draaide om technische innovatie en familiebedrijven, spelen nu investeringsfondsen en staatsinvesteerders een steeds grotere rol achter de schermen. Een recent voorbeeld daarvan is McLaren Racing. Dit Britse topteam, dat decennialang bekendstond als een onafhankelijke en trotse renstal, is nu volledig in handen van twee investeringsfondsen uit het Midden-Oosten. Daarmee is McLaren het eerste F1-team dat volledig eigendom is van buitenlandse staatsfondsen.

Oracle Red Bull Max Verstappen

McLaren nu volledig in handen van Golfstaten
Begin september werd bekend dat het staatsfonds van Bahrein (Mumtalakat) en een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi (CYVN Holdings) samen de volledige controle over McLaren Racing hebben verworven. Ze namen het resterende belang over van het Amerikaanse MSP Sports Capital, dat eerder al mede-eigenaar was.

Voor veel volgers van de sport is dit een symbolisch moment. McLaren, ooit het team van Ron Dennis en Ayrton Senna, is nu onderdeel van een geopolitiek en economisch netwerk dat veel verder reikt dan de sport zelf.

Meer teams in handen van investeerders
McLaren is geen uitzondering. Verschillende Formule 1-teams hebben tegenwoordig één of meerdere externe geldschieters als eigenaar.

Hieronder een overzicht van de huidige eigendomsstructuren van de teams (stand: september 2025):
Aston Martin Aramco F1 Team
Het team is in handen van het Yew Tree-consortium, geleid door de Canadese zakenman Lawrence Stroll. Daarnaast heeft het Amerikaanse investeringsfonds Arctos Partners een kleiner belang in het team.

Alpine F1 Team
In 2023 verkocht Alpine, onderdeel van Renault, een belang van 24 procent aan het Amerikaanse Otro Capital. Bekende investeerders zoals acteur Ryan Reynolds en sporters als Rory McIlroy en Anthony Joshua zijn via dat fonds betrokken bij het team.

Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Het eigendom van Mercedes is verdeeld over drie partijen: Mercedes-Benz Group, het Britse chemiebedrijf INEOS, en teambaas Toto Wolff. Ieder bezit ongeveer een derde van het team.

Scuderia Ferrari
Ferrari is deels beursgenoteerd. De grootste aandeelhouder is Exor, het investeringsfonds van de Italiaanse Agnelli-familie, dat bijna 23 procent van de aandelen bezit. Daarnaast heeft Piero Ferrari, zoon van oprichter Enzo Ferrari, een belang van 10 procent.

Williams Racing
Williams is sinds 2020 volledig in handen van het Amerikaanse Dorilton Capital. Daarmee kwam er een einde aan de periode waarin het team werd geleid door de familie Williams.

Audi F1 Team (vanaf 2026)
Audi neemt het huidige Sauber-team over voor zijn toetreding tot de Formule 1 in 2026. Het staatsfonds van Qatar, de Qatar Investment Authority (QIA), heeft een belang van 30 procent in het project.

Andretti Cadillac (toetreding in 2026)
Het Amerikaanse team van Michael Andretti is goedgekeurd voor deelname vanaf 2026. Het team wordt financieel ondersteund door investeringsgroep TWG Global en zal racen onder de naam Cadillac F1 Team.

Waarom investeren fondsen in F1?
De aantrekkingskracht van de Formule 1 voor investeerders is niet moeilijk te begrijpen. De sport bereikt jaarlijks honderden miljoenen kijkers wereldwijd. Dankzij Netflix, sociale media en races in nieuwe markten zoals de Verenigde Staten, is het commerciële potentieel enorm gestegen.

Voor staatsfondsen is Formule 1 ook een manier om prestige te vergroten en invloed uit te oefenen op het wereldtoneel – sport als geopolitiek instrument.

Verlies van identiteit?
Critici vragen zich af wat de opkomst van investeringsfondsen betekent voor de ziel van de sport. Teams als Williams en McLaren waren ooit voorbeelden van onafhankelijk racen, gebouwd op passie en technisch vernuft.

Nu zijn het bedrijven geworden, ingebed in wereldwijde portefeuilles van fondsen die ook investeren in voetbalclubs, mediabedrijven of technologie.

Toch hoeft dit niet negatief te zijn. Dankzij de financiële slagkracht van fondsen krijgen teams toegang tot betere faciliteiten, personeel en technologie. De competitie kan daar baat bij hebben – zolang sportieve doelen niet volledig ondergeschikt raken aan rendement.

Een nieuw tijdperk
De Formule 1 van vandaag de dag is niet meer die van twintig jaar geleden. De sport is geglobaliseerd, gecommercialiseerd en in veel gevallen geprofessionaliseerd. Investeringsfondsen en overheidsvehikels uit de Golfregio en de VS hebben hun plek veroverd – en die invloed lijkt voorlopig alleen maar toe te nemen.

Wat dat betekent voor de toekomst van de Formule 1? Misschien meer geld, meer races en meer concurrentie. Maar voor veel fans blijft één vraag hangen: blijft de sport trouw aan haar wortels?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS