Historische mijlpaal van een icoon: Ayrton Senna’s eerste F1-overwinning op Estoril
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 21 april 2025 04:00
21 april markeert een historische mijlpaal in de geschiedenisboeken van Lotus en de Formule 1: de 40e verjaardag van de eerste Grand Prix-overwinning van Ayrton Senna. Om dit iconische moment te vieren, keert dezelfde Lotus 97T Formule 1-auto waarmee Senna in 1985 zijn legendarische overwinning behaalde tijdens de Grand Prix van Portugal, voor het eerst sinds die triomf terug naar het circuit van Estoril. Zijn neef Bruno Senna zal de auto besturen om één van de meest bepalende prestaties uit de carrière van het F1-icoon te herdenken.
Het evenement verenigt twee belangrijke mijlpalen: de 75e verjaardag van de Formule 1 en de centrale rol die Lotus Cars heeft gespeeld in het vormgeven ervan. Het event is niet alleen een eerbetoon aan Ayrton Senna, maar ook aan de ingenieurs, ontwerpers en alle coureurs die bepalend zijn geweest voor Lotus’ successen in de autosport.
Ayrton Senna’s overwinning op Estoril was een masterclass in rijden in natte omstandigheden, waarbij de Braziliaan bijna het hele veld inhaalde en de eerste van zijn 41 Formule 1-overwinningen behaalde. Senna beschouwde deze prestatie ook als de beste uit zijn carrière en verwierp het wijdverbreide geloof dat zijn overwinning in Donington in 1993 zijn beste rit was. Senna werd geciteerd toen hij zei: “Echt niet! Ik beschikte over tractiecontrole. Het was een goede overwinning, maar vergeleken met Estoril '85 was het niets.”
De Lotus 97T zelf was een baanbrekende raceauto en was de eerste met verticale aerodynamische voorzieningen achter de voorwielen voor luchtstroomgeleiding, die zich uiteindelijk ontwikkelden tot de zeer geavanceerde bargeboards, een bepalend onderdeel in de hedendaagse F1-aerodynamica. Het hommage-evenement onderstreept de band tussen Lotus en Senna's opmerkelijke opkomst in de Formule 1, en viert het gouden turbotijdperk in deze wereldwijde koningsklasse van de autosport.
“Voor Team Lotus was de komst van Ayrton een bepalend moment”, verklaart Clive Chapman, Managing Director van Classic Team Lotus. “Zijn talent, technisch inzicht en niet aflatende drive hielpen het team vooruit. Deze verjaardag stelt ons in staat om die magie opnieuw te beleven en zijn nalatenschap te eren. Bruno Senna’s herdenkingsoptreden op Estoril belooft een emotioneel en historisch moment te worden, waarbij de cirkel van het verleden rond wordt gemaakt en Senna’s blijvende invloed op de autosport wordt bevestigd.” Voordat hij naar Estoril gaat, maakt de Lotus 97T ook zijn opwachting op de 82e Goodwood Members’ meeting op 12 en 13 april, als een passend afscheid voor zijn home-coming in Portugal.
“Goodwood heeft altijd de grootste iconen van de autosport gevierd, en het is een eer om de Lotus 97T voorafgaand aan zijn terugkeer naar Estoril later dit jaar op het Festival of Speed te mogen ontvangen”, aldus de Duke of Richmond CBE DL. “Het zal een speciaal moment zijn voor de fans en een passend eerbetoon aan de nalatenschap van Ayrton Senna om deze legendarische auto opnieuw in actie te zien in juli.”
Volgens Bruno Senna zal het “een ongelooflijk gevoel zijn om in deze iconische auto te rijden.” Het markeert voor hem de reeks overwinningen en prestaties van zijn oom. “Deze viering zal fans van over de hele wereld samenbrengen. Het laat zien hoe Ayrton Senna een krachtige naam in de autosport blijft en op vele manieren een positieve invloed op de maatschappij heeft - van educatieve impact tot duurzame innovatie. Een beweging die generaties blijft inspireren om hun droom na te jagen en nooit op te geven," aldus Bruno.
Ayrton Senna
Ayrton Senna was een legende, en tegen de tijd dat hij zijn eerste wereldkampioenschap behaalde, was hij zijn sport al ontstegen en uitgegroeid tot een wereldwijde superster. Gewone mensen, meestal niet geïnteresseerd in autosport, waren gefascineerd door zijn persoonlijkheid en door zijn soms compromisloze rijtactieken. De drie jaren dat Ayrton Senna voor Team Lotus reed, van 1985 tot en met 1987, waren één van de spannendste periodes in de historie van de autosport. Er woedden niet alleen titanengevechten tussen de vier toonaangevende teams – Lotus, McLaren, Williams en Ferrari – in de tweede fase van het krachtige turbotijdperk, maar de rivaliteit tussen de beste Formule 1-coureurs was zowel op als naast de baan ook goed gedocumenteerd.
TECHNISCHE GEGEVENS 97T
Productiejaar: 1985
Aantal exemplaren: 4
Motortype: Renault EF15 Turbo V6
Motorinhoud: 1.492cc
Vermogen: 780 – 850 pk
Afmetingen (LxBxH): 4,21m/2,14m/1m
Wielbasis: 2,77m
Gewicht: 539 kg (reglementair)