Het nieuwe bommetje van Ferrari! FXX-K Evo: innovatief nieuw aeropakket voor Ferrari’s laboratorium-racer
Uitgegeven door HJ van Keulen • 30 oktober 2017 17:06
Tijdens de Finali Mondiali zorgde Ferrari afgelopen weekend voor een wereldprimeur met de onthulling van de FXX-K Evo. Het model, dat uitsluitend bedoeld is voor gebruik op het circuit, wordt in een extreem beperkte oplage gebouwd, maar is ook als upgrade voor bestaande XX-versies te bestellen. De FXX-K Evo ‘laboratoriumauto’ heeft onder andere een nieuw, zeer geavanceerd aeropakket gekregen, met waarden die dichtbij de downforcecijfers van Ferrari’s GT3- en GTE-auto’s liggen. De 1.050 pk en ruim 900 Nm sterke FXX-K Evo wordt door Ferrari vanaf volgend jaar ingezet.
TECHNICAL SPECIFICATIONS
HY-KERS System
Max. power output 1050 cv
Max. torque >900 Nm
Power output - ICE* 860 cv @9200 rpm
Max. rpms 9400 rpm
Max. torque - ICE 750 Nm @6500 rpm
Power output - electric motor 140 Kw (190 cv)
ICE
Type V12, 65°
Bore and stroke 94 x 75.2 mm
Overall displacement 6262 cm3
Compression ratio 13.5:1
Specific power output 137 cv/l
Dimensions and weight
Height 1116 mm
Wheelbase 2665 mm
Weight distribution 41% front, 59% rear
Gearbox
F1 dual-clutch transmission, 7-speed
Suspensions
Front Double wishbone
Rear Multilink
Tyres (Pirelli P Zero slicks with sensors)
Front 285/650 - R19 x10½
Rear 345/725 - R20x13
Carbon ceramic brakes (Brembo)
Front 398 x 223 x 36 mm
Rear 380 x 253 x 34 mm
Electronic control systems
ESC Stability control
High performance
ABS/EBD High performance anti-lock brakes /electronic
brake distribution
EF1-Trac F1 Traction Control integrated with hybrid system
E-Diff 3 Third gen. electronic differential
SCM-E Frs magnetorheological damping system with twin
solenoids (Al-Ni tube)
Aerodynamics Active
*with dynamic ram effect, both electric and ICE




