Het geheim van Red Bull onthuld? 'Blown diffuser-effect door engine mapping'
Uitgegeven door Casper Bekking • 1 oktober 2013 07:24
De dominantie van Sebastian Vettel. Het is al vele malen besproken en velen hebben hun vraagtekens gezet bij de overtuigende vorm van de Red Bull F1-coureur. Diverse beschuldigingen zijn geuit aan het adres van de Duitser en het kampioensteam maar nimmer heeft men harde bewijzen kunnen overleggen. Na de Grand Prix van Singapore kwam opnieuw een geruchtenstroom op gang. Vettel was immers op diverse momenten twee seconden per ronde sneller dan de concurrentie. Maakt het team stiekem gebruik van traction control? Of is de RB9 gewoon zo ontzettend snel?
Volgens Italiaanse media maakt de Duitser geen gebruik van traction control, maar van een slimme manier van engine mapping en blown diffusers. Dat meldt het gerenommeerde magazine Autosprint. De blown diffusers zijn niet meer toegestaan maar door op een handige wijze de engine mapping toe te passen, zou eenzelfde effect ontstaan. Op deze manier worden continu uitlaatgassen richting de diffsuer gestuurd zodat deze optimaal kan werken en voor meer downforce zorgt.
Dit alles valt exact binnen de reglementen. Wederom een topidee van Adrian Newey?




