Helmut Marko vindt toestemming DAS-systeem nog altijd raar: "Het voordeel wordt alleen maar groter"
Uitgegeven door Bart • 22 juli 2020 18:42
Mercedes beschikt ook dit jaar over de meeste dominante auto op de startgrid. De motor heeft in de winter een flinke upgrade gekregen, maar ook het DAS-systeem draagt bij aan de suprematie van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Bij Red Bull, waar Max Verstappen en Alex Albon racen, zien ze dit met lede ogen aan en adviseur Helmut Marko vindt het nog steeds raar dat de concurrent het systeem dit jaar mag gebruiken. Volgend jaar is het Dual Axis Steering-system namelijk verboden.
"Het grootste voordeel van DAS is dat ze de banden veel makkelijker kunnen opwarmen", zegt Marko tegen het Duitse Motorsport Magazin. "Bij een herstart heeft Mercedes een enorm voordeel. Zeker nu we langer in Europa blijven en de temperaturen in de herfst gaan dalen. Dan neemt het voordeel van DAS alleen maar toe."
Ondanks dat DAS volgend jaar verboden is, overweegt Red Bull een vergelijkbaar systeem. "We discussiëren binnen het team of we het ook gaan gebruiken, maar dat kost wel tijd. Als we het doen, willen we het niet alleen gebruiken, maar ook verbeteren."
"Voor volgend jaar is het al verboden en dat maakt de situatie best wel raar", vervolgt Marko. "De FIA heeft Mercedes groen licht gegeven, maar misschien moeten we een externe commissie oprichten om in de toekomst een neutrale beslissing te kunnen nemen."




