Helmut Marko: Red Bull Powertrains "op schema" met 2026-krachtbron
Uitgegeven door Raoul Pasveer • 17 juli 2024 10:30
Helmut Marko zorgt ervoor dat Red Bull Powertrains “op schema” ligt met de ontwikkeling van de 2026 F1-krachtbron, ondanks geruchten over vertragingen die de voortgang van de geavanceerde hardware beïnvloeden.

Red Bull – dat momenteel sinds 2018 een partnerschap met Honda heeft – heeft het ambitieuze project op zich genomen om zijn eigen motor te bouwen voor de volgende generatie power unit-reglementen van de Grand Prix-races die in 2026 zullen worden geïntroduceerd. Nadat een geplande samenwerking met Porsche in 2022 mislukte, sloot Red Bull een marketing- en technische overeenkomst met Ford waardoor de motoren van RBPT het beroemde blauwe ovaal zullen krijgen. Maar de Amerikaanse autogigant zal ook zijn technische input geven over de hybride elementen van de krachtbron van RBPT.
De medeoprichter van Red Bull, wijlen Dietrich Mateschitz, had zijn zorgen geuit over het vermogen van het F1-team om een onafhankelijke motorfabrikant te worden. En hoewel Marko de hoge kosten erkent die aan een dergelijk project verbonden zijn, blijft de Oostenrijker ervan overtuigd dat het succesvol zal zijn. “Het maken van onze eigen F1-motor was een moedige beslissing, en ook een zeer kostbare beslissing”, zei Marko in een interview met GrandPrix247. "Dus de heer Dietrich Mateschitz maakte zich zorgen. Ten eerste dat we het alleen kunnen doen. En ten tweede over de kosten. Er was enige interesse van andere fabrikanten die contact met ons opnamen voor samenwerking. Dus toen Porsche op de markt kwam, zouden ze vanuit marketingoogpunt de ideale partner zijn geweest”, aldus Marko. "Uiteindelijk is het niet gelukt, omdat we verschillende opvattingen hadden over hoe het zou moeten werken en of het een 50/50-partnerschap zou zijn. Het zou nooit gemakkelijk zijn. Dus helaas is het niet gelukt."
Red Bull Powertrains, opgesloten in zijn gedurfde technische inspanningen, neemt het op tegen Ferrari, Mercedes en Renault – om nog maar te zwijgen van Audi die in 2026 de gelederen van de F1 zal versterken – die allemaal kunnen vertrouwen op tientallen jaren ervaring op het gebied van motorontwikkeling. Terwijl RBPT voor een ogenschijnlijk ontmoedigende taak staat, waarbij naar verluidt drievoudig wereldkampioen Max Verstappen zijn toekomst bij Red Bull in twijfel trekt, heeft Marko er vertrouwen in dat de RBPT's met de steun van Ford in de strijd zullen komen op het motorfront.
“Na de beslissing om niet met Porsche in zee te gaan, hebben we in Ford een zeer goede partner gevonden die zich niet met de racedetails wilde bemoeien, omdat we daar beter zijn”, vervolgde Marko. “We hebben dus een partnerschap waarbij Ford wat kennis en knowhow kan leveren. Bijvoorbeeld aan de batterijzijde, enzovoort. Maar zij steunen ons alleen maar en zorgen uiteraard voor financiële steun. Het is dus een goede samenwerking.”
Marko maakte een onderscheid tussen de komende motorreglementen en de introductie van het F1-tijdperk in 2014, toen Mercedes het veld domineerde, en suggereert dat de hegemonie van de Duitse fabrikant niet zal worden herhaald. Hoe het concurrentielandschap eruit zal zien, zal echter alleen de tijd leren. “Momenteel liggen we op schema met ons motorenprogramma. Alles is op tijd. Maar het probleem is dat het compleet nieuwe regels zijn”, legde hij uit. “Vijftig procent elektrisch, 50 procent verbranding. Brandstof zal dus een GROTE factor zijn. De eerste keer dat we 100 procent e-fuel gaan gebruiken en hoe snel je de accu in de motor kunt krijgen, de definitieve regelgeving is er nog niet. “Ik denk niet dat het een gamechanger zal zijn zoals in 2014, toen Mercedes 50 pk of meer voorop stond. Uiteindelijk zul je het pas echt zien als de motoren in 2026 leeg raken op de baan, maar tot nu toe liggen we bij Red Bull op schema.”




