Helmut Marko legt uit waarom Max Verstappen zijn positie niet teruggaf aan Oscar Piastri
Uitgegeven door Bart • 23 april 2025 17:00
Na afloop van de Grand Prix van Saudi-Arabië ging het veelvuldig over de 5 seconden tijdstraf voor Max Verstappen. De Red Bull F1-coureur sneed de eerste bocht af en behield zo de leiding in de race, maar kreeg ook niet de ruimte van Oscar Piastri om zijn Red Bull op de baan te houden. Red Bull-topman Helmut Marko blikt in zijn column voor Speedweek terug op het incident en legt uit waarom Verstappen de leiding niet teruggaf aan de McLaren-coureur.

"Nu ik enige afstand heb kunnen nemen van de Grand Prix van Saudi-Arabië blijf ik erbij: de 5 seconden straf heeft Max Verstappen de zege gekost", zo schrijft Dr. Helmut Marko in zijn column. "Bovendien is inhalen enorm lastig in de moderne Formule 1. Als een coureur in de vuile lucht van zijn voorganger rijdt, verliest hij aerodynamische performance. En dat geldt ook voor de banden."
"In Jeddah hebben we gezien dat Max in zijn eerste stint 2,5 seconden wegreed bij Piastri. Na de stop heeft Verstappen tijd goed gemaakt en dat laat mij zien dat de zege echt mogelijk was geweest. Tegen het einde kwam Max niet dichtbij genoeg om Piastri nog aan te kunnen vallen."
Veel mensen in en buiten de paddock vinden dat Verstappen beter de leiding aan Piastri had kunnen afstaan. "Over de boordradio hebben we daar niet echt over gesproken, om de plaats terug te geven om een straf te ontlopen. Onze strategie expert en onze contact bij de FIA zeiden dat er in de Formule 2 meerdere incidenten in bocht 1 zijn geweest die veel op het voorval van Verstappen en Piastri leken. Daar zijn geen straffen uitgedeeld, alleen waarschuwingen. Luke Browning deed het zelfs twee keer en werd niet bestraft."
"Voor ons was het een race-incident die je wel vaker in een eerste bocht van de race ziet", legt Marko uit. "De beelden zijn ook wat verwarrend. In het eerste shot lijkt Piastri duidelijk voor te liggen, maar in de echte remzone stak Max zijn neus er weer voorbij. Daarom waren we optimistisch dat het geen straf op zou leveren. Als we de positie hadden terug gegeven, kwamen we achter Piastri en was het moeilijk geweest om hem nog in te halen."
"Piastri leidt nu voor het eerst in de WK-stand en daarmee is hij onze grootste concurrent. Maar hij moet nog bewijzen dat hij dit een seizoen lang kan volhouden. In het voorjaar waren er wel een paar circuits waar hij duidelijk minder was dat Lando Norris. Het positieve voor ons is dat we ons terug geknokt hebben na het zware weekend in Bahrein. Dat we hier competitief waren, kwam ook voor ons als een verrassing. We hadden niet verwacht sneller dan McLaren te zijn. Op vrijdag zag het daar zeker nog niet naar uit."