Hannah Schmitz twijfelde geen moment aan pitstop Max Verstappen in Qatar
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 december 2025 18:00
Red Bull-hoofdstrateeg Hannah Schmitz negeerde de twijfels van collega's en haalde Max Verstappen in de zevende ronde naar binnen tijdens de Safety Car in Qatar. Die beslissing leverde de zege op.

Schmitz had de strategie al voor de race uitgestippeld. Bij een vroege Safety Car zou Verstappen direct pitten. Toen Nico Hülkenberg en Pierre Gasly in de zevende ronde crashten, opende zich het perfecte window. Maar McLaren bleef buiten met beide auto's.
In de pitbox van Red Bull ontstond onrust. "Tijdens de in-lap hoorden we dat McLaren buiten bleef", vertelde Schmitz aan Viaplay. "Iedereen vroeg: 'Weet je het zeker? Wil je echt pitten?' En ik zei: 'Ja, absoluut.'"
De logica was helder. Pirelli schreef een maximale stint van 25 ronden voor, waardoor iedereen minstens twee keer moest stoppen. Een gratis pitstop onder de Safety Car betekende 26 seconden tijdwinst. Vrijwel het hele veld dook naar binnen. McLaren niet.
Max Verstappen won uiteindelijk met acht seconden voorsprong op Oscar Piastri. Lando Norris viel terug naar de vierde plaats en zag zijn voorsprong in het kampioenschap slinken tot twaalf punten.
Schmitz begrijpt het dilemma van McLaren. Het team wilde beide coureurs eerlijk behandelen, maar betaalde daarvoor een hoge prijs. "Misschien hoopten ze dat ze de pitstopgaps eruit konden rijden", analyseerde ze. "Of ze maakten zich zorgen over die maximale stints van 25 ronden. Ik ben McLaren niet, dus ik weet het niet."
Terwijl McLaren aarzelde, sloeg Red Bull toe. Met Abu Dhabi in het verschiet en de titelstrijd op het scherp van de snede, kan de beslissing van Schmitz doorslaggevend blijken.
"Het voordeel van pitten onder een Safety Car als je toch twee stops moet maken, was voor ons glashelder", aldus Schmitz. "Zodra ik zag dat vrijwel iedereen binnenkwam, wist ik dat we goed zaten. Je hebt dan geen flexibiliteit meer bij de tweede stop, maar de tijdwinst is enorm.




