Formule 1

Gloort er een nieuwe F1-titelkandidaat? Audi wil in 2029 bovenaan staan!

Uitgegeven door Peter Vader • 10 februari 2023 05:02

Op zichzelf is het al erg ambitieus om als volslagen nieuw merk en team te gaan deelnemen in de Formule 1. Maar als je je serieus ten doel stelt om als nummer 1 te eindigen, dan heb je wel lef. En zelfvertrouwen. Dit geldt voor Audi, want het merk met de vier ringen wil dat zijn Formule 1-motoren in 2029 vooraan op de grid staan! Hoewel dat voorlopig nog als hééééél ver weg klinkt, is het in no time 2029. De Duitse autofabrikant, eigendom van Volkswagen, zal pas een krachtbron introduceren bij het begin van het nieuwe tijdperk van de motorregels in 2026. Dus drie jaar later aan de top is ronduit ambitieus.

Audi F1 voorzijde schuin

Direct gestart
Maar Audi laat er geen gras over groeien en doet dat ook nog eens op de bekende en vertrouwde degelijke wijze. 25 procent van Sauber – momenteel bekend als Alfa Romeo – is al overgenomen, te midden van de speculaties dat het uiteindelijke doel is om in 2026 voor driekwart van het Sauber-team te bezitten. Adam Baker, Audi's F1-projectbaas, zegt in een bericht van GrandPx.news dat inmiddels de voorbereidingen al in volle gang zijn. "We zullen ons zeker niet vervelen tussen nu en dan", zei hij tegen de Duitse krant Bild. “Het ontwikkelen van een hybride Formule 1-aandrijving is één van de grootste uitdagingen waarmee een ingenieur te maken kan krijgen. Daarom was het des te belangrijker dat we afgelopen zomer bij de goedkeuring van het motorreglement, direct met het proces konden starten.”

Audi_F1_locatie_Neuburg
Audi's F1 locatie Neuburg; Audi's F1-projectbaas Adam Baker: "We zijn supertrots dat er weer een Duitse locatie is voor deelname aan de Formule 1”

Uitbreiding aantal werknemers
Bild meldde verder dat bij de Audi-fabriek in Neuburg de werkzaamheden in volle gang zijn. Zo zijn er 240 werknemers toegevoegd aan het F1-project, 200 afkomstig van Audi Sport en 40 externe medewerkers. Desalniettemin zijn er nog steeds genoeg sceptici die denken dat een paar jaar niet genoeg tijd zal zijn voor Audi om een competitieve motor te bouwen voor 2026. "We hebben onze toetreding de afgelopen decennia eerder aangekondigd dan welke andere fabrikant dan ook", benadrukt Baker. “We zijn op tijd!”

audi-formule1-rear

In het derde jaar vooraan?
Adam Baker vervolgt: “Maar we kennen en respecteren de omvang van de uitdaging die voor ons ligt. Voor 2026 gaan we het goed doen. Daar twijfel ik niet aan. Toch gaat het in het eerste seizoen om een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid. Dat willen we blijven verbeteren. Ons doel is om in het derde jaar vooraan op de grid te staan. Daarvoor hebben we een topmotor nodig. We willen laten zien waar ‘Made in Germany’ voor staat: een betrouwbare motor op het hoogste niveau. We zijn supertrots dat er weer een Duitse locatie is voor deelname aan de Formule 1.” Ambitie genoeg bij Audi. Alles is mogelijk in de technisch uiterst gecompliceerde wereld van de Formule 1. De huidige teams lopen bepaald niet te slapen, ze zijn bezig met topsport. Maar toegegeven, de nieuwe reglementen in 2026 bieden nieuwe kansen. Ook aan nieuwkomers!



Audi F1 achterspoiler

Audi_vorsprung_durch_technik

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS