Formule 1

GERUCHTEN: Gaat George Russell zijn stoeltje verliezen bij Williams? Wie fourneert het meest, Sergio Perez of Dmitry Mazepin?

Uitgegeven door Peter Vader • 18 oktober 2020 16:08

Naar aanleiding van verschillende F1-publicaties kunnen de fans zich zorgen gaan maken over de toekomst van George Russell bij het Williams Racing Team. Met de aankondiging dat Sergio Perez in 2021 niet voor Racing Point zou rijden, zijn er vragen gesteld over waar hij heen zou gaan als hij in de Formule 1 wil blijven. De doorgaans zeer betrouwbare bron it.motorsport.com meldde dat de toekomst van George bij Williams veel minder zeker is dan wat je een paar maanden geleden zou hebben gedacht. Als het Williams-team ervoor kiest om de diensten van Perez veilig te stellen, dient één van de twee coureurs, ofwel George Russell ofwel Nicholas Latifi, te vertrekken. Volgens het bericht had Perez zich aanvankelijk gericht op een stoeltje bij Haas voor het seizoen 2021. Maar deze serieuze optie werd beïnvloed door de verdere berichten dat Haas F2-coureur Nikita Mazepin in de kijker is, omdat hij aanzienlijke steun heeft van zijn miljardair-vader Dmitry Mazepin. Hierdoor lijkt de kans dat Perez zijn Haas-stoeltje kan veiligstellen, maar klein is. Op een bepaald moment waren er zelfs geruchten dat Dmitry, nadat hij gefaald had in zijn poging om Williams te kopen, zijn focus had verlegd naar het Haas-team. Zelfs als hij er niet naar kijkt om het team te kopen, zou het nog steeds die deur voor Haas openlaten, als Gene Haas er ooit voor zou kiezen om de Formule 1 te verlaten.

George_Russell_Rokit_Williams_Racing_Mercedes

Financieel meer lucratief
De Franse omroep Canal+ meldde vorige week dat Mazepin een contract heeft getekend met Haas voor 2021, maar het Haas-team moet dit nog bevestigen. Toen hem hierover onlangs vragen werden gesteld, zei Guenther Steiner: "Het is een heel goed jaar voor coureurs in de F2 en natuurlijk is Mazepin één van die coureurs. Dus waarom zou Mazepin niet op de shortlist staan?" Wat betreft de huidige Haas-coureurs voegde Steiner toe: "Ik weet zeker dat Kevin en Romain niet thuis zullen zitten wachten op mijn telefoontje. Als Perez geen rit bij Haas kan krijgen, is zijn enige overgebleven optie die van Williams Racing. George is gecontracteerd om in 2021 voor Williams te rijden, maar dit werd overeengekomen toen de familie Williams de leiding had over het team. Maar het bericht brengt verder de mening naar voren dat de nieuwe eigenaren Dorilton Capital het misschien niet eens zijn met het voortbestaan van deze relatie, vooral als hun een financieel meer lucratieve optie wordt geboden. Als al deze factoren een rol gaan spelen, is er een reëel risico dat George zichzelf in 2021 niet ziet rijden bij Williams.

George_Russell_Williams_F1

Wie fourneert het geld?
Je zou je kunnen afvragen waarom Latifi niet zou worden beschouwd als de coureur die moet worden ontslagen, als ze ervoor kiezen om het pad met Perez te gaan afleggen. Maar je moet niet vergeten dat Nicholas geld naar het team brengt die ze misschien niet willen verliezen. Terwijl George alleen financiering van Mercedes meebrengt, ze dragen bij om zijn rit te betalen. Aangenomen wordt dat dit lang niet zo veel is als wat Perez en Latifi aan het team zouden brengen. Sergio Perez krijgt aanzienlijke steun van de Mexicaanse telecommunicatiebedrijven Telmex en Telcel, terwijl Latifi momenteel Sofina en Lavazza naar het Williams-team brengt. Er zijn nogal wat dingen die moeten gebeuren voordat het Williams-team gedwongen zou worden om een beslissing te nemen. De eerste daarvan is dat Perez niet in staat was om een rit met een ander team veilig te stellen. Maar als Perez gedwongen wordt om de Williams Racing-optie te overwegen, dan zien de toekomstperspectieven voor George er misschien niet erg goed uit, vooral als zijn verwachte stoeltje bij Mercedes niet beschikbaar is. Maar met Bottas die in 2021 bij Mercedes blijft, is deze stoel zeker niet vacant. Bovendien is de vraag of Mercedes bereid zou zijn om hun financiering te verhogen om George in 2021 te houden in afwachting van 2022. Dat blijft een grote onbekende. Er wordt verwacht dat er eind oktober een beslissing kan worden genomen, maar dit wordt een zeer spannende periode voor een flink aantal coureurs die hopen hun stoeltje te behouden of veilig te stellen voor 2021, maar ook voor verschillende teams die hopen dat ze meer financiering in combinatie met de best mogelijke rijder, voor hun team kunnen realiseren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS