Formule 1

George Russell verklaart sleutelfactor achter dominantie Max Verstappen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 oktober 2025 15:50

Mercedes-coureur George Russell ziet geen mysterie in de snelheid van Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Volgens de Brit lag de dominante ronde van Max Verstappen op het Circuit of the Americas aan de aerodynamische sweet-spot van de RB21, niet aan een ingenieuze setup.

Max Verstappen en Lando Norris COTA F1

Red Bulls prestaties leken eerder op de dag nog wisselvallig. Verstappen en zijn engineers klaagden over een nerveuze achterkant en hoger dan verwacht bandenslijtage tijdens de sprint, maar draaide het team op het cruciale moment volledig om. De viervoudig wereldkampioen in de hoogste categorie van de autosport reed een foutloze pole-ronde, terwijl Russell vierde werd.

"Max was overduidelijk supersterk. Het is niet de eerste keer dat we ze zo sterk zien in de kwalificatie op snelle circuits", zei Russell. "Ze stonden op pole in Silverstone, in Suzuka en hier. Ze lijken echt goede downforce te hebben wanneer de auto heel laag bij de grond staat, wat je hebt in snelle bochten."

In Russells visie blinkt Red Bulls auto uit wanneer de vloer zo dicht mogelijk bij het asfalt werkt, het punt waar ground-effect aerodynamica de meeste zuigkracht genereert.

Russell lag in de sprint veel dichter bij Verstappen en probeerde zelfs een inhaalpoging. Die ervaring vormde zijn theorie dat Red Bulls kracht piekt in de kwalificatie maar afzwakt in racetrim. "In de race ga je door snelle bochten misschien twintig kilometer per uur langzamer. Dat betekent dat de auto hoger staat, dus vallen wij niet van de klif en convergeert alles", legde hij uit.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS