George Russell rouwt niet om afscheid 'gevaarlijke' ground-effect auto's: "Ik reed 385 kilometer per uur en zag gewoon niets"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 november 2025 12:00
Mercedes-coureur George Russell kijkt uit naar het einde van de huidige Formule 1-reglementen. De Brit noemt de ground-effect auto's fysiek slopend en is opgelucht dat dit tijdperk na dit seizoen voorbij is.

Gevraagd naar het aanstaande afscheid van de huidige regels was Russell in Qatar duidelijk. "Het zijn brute auto's", zei hij. "We hebben een simulator die rondjes naspeelt met de ophangingsbewegingen. Lewis Hamilton en ik wilden een van onze hoofdontwerpers een rondje Bakoe laten ervaren om te laten zien hoe agressief het stuiteren was. De veiligheidsmedewerker zei dat het te gevaarlijk was. Dat zegt genoeg."
De ground-effect reglementen werden in 2022 ingevoerd om downforce te genereren via de vloer. Al snel leidde dit tot porpoising, het ongecontroleerde stuiteren dat zorgen opriep over de gezondheid van coureurs.
Russell beschreef de fysieke belasting. "Je rijdt anderhalf uur rond terwijl je constant door elkaar geschud wordt. Je rug, je lichaam, je ogen. Het eerste jaar in Las Vegas kon ik de remmarkerborden niet zien omdat de auto zo hard op de grond sloeg. Ik reed 385 kilometer per uur en zag gewoon niets. Ik sprak met andere coureurs en de helft van het veld had hetzelfde probleem."
De auto's voor 2026 gebruiken de vloer minder als primaire bron van downforce. De focus verschuift naar een aerodynamische filosofie die lijkt op het tijdperk voor 2022, gecombineerd met de nieuwe hybride aandrijflijn. Coureurs krijgen daardoor een soepelere ervaring in de cockpit.
"Ik ben blij dat we hiervan wegbewegen", aldus Russell.




