Formule 1

'Geen directe impact voor Red Bull na ontslag Christian Horner', maar wat was het dan...?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 juli 2025 16:52

Guenther Steiner verwacht geen onmiddellijke gevolgen voor Red Bull na het ontslag van Christian Horner. De voormalige Haas-teambaas vergelijkt het met voetbal en stelt dat een Formule 1-team niet direct verandert door één personeelswissel.

Max Verstappen Red Bull Racing F1

Red Bull schokte vorige week de paddock met het abrupte ontslag van Horner na twintig jaar trouwe dienst (filmpje). Het team gaf geen reden voor de beslissing. Laurent Mekies nam zijn taken over als nieuwe CEO van Red Bull Racing.

Steiner ziet geen korte termijn impact van het vertrek van Horner. "De prestaties op korte termijn worden niet beïnvloed door nieuwe mensen die komen of oude mensen die gaan", vertelt hij aan Business of Sport. "Het is geen voetbalteam waar je een nieuwe speler inbrengt die de volgende wedstrijd direct het verschil maakt."

De Italiaan benadrukt dat veranderingen in de Formule 1 jaren duren. "Als een team goed is, duurt het jaren om slecht te worden. Maar als je slecht bent, duurt het ook jaren om weer goed te worden", legt Steiner uit.

Voor volgend seizoen verwacht Steiner geen veranderingen door het vertrek van Horner. "Alles ligt al vast. De auto's zijn in ontwikkeling, Red Bull maakt volgend jaar zijn eigen motor. Alles is opgezet", analyseert hij.

Steiner wijst op de lange doorlooptijden in de Formule 1. "Als nu iemand binnenkomt en veranderingen wil doorvoeren, zou hij of zij geen tijd hebben om iets te doen. Je zult geen piek zien, niet omlaag en niet omhoog", voorspelt hij.

De echte vragen liggen volgens Steiner bij de interne problemen die tot het ontslag leidden. "Wat waren hun werkelijke problemen met Christian? Ik weet het niet", vraagt hij zich af. "Het team won dit jaar nog races, dus zo slecht is het niet."

Steiner vermoedt dat interne fricties een rol speelden. Red Bull Racing won acht wereldtitels bij de rijders met Sebastian Vettel en Max Verstappen en zes constructeurstitels. "Christian won veel kampioenschappen, maar er werkte iets niet intern. Er was te veel wrijving", analyseert hij. "Op een gegeven moment moet je veranderen, want wrijving kost energie. Mensen focussen zich dan niet op het verbeteren van team en auto, maar op hun eigen positie."

"Het is een groot bedrijf. Grote bedrijven worstelen normaal gesproken wanneer er machtsstrijd is", concludeert Steiner.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS