Gaat Aston Martin zijn eigen F1-motoren bouwen? Exit Mercedes?
Uitgegeven door Peter Vader • 11 maart 2022 05:01
De Aston Martin F1-auto gebruikt momenteel een Mercedes-Benz-motor, die de wegauto's nabootst. Aston's Vantage , DB11 en DBX gebruiken allemaal een versie van Mercedes-AMG's beroemde 4,0-liter twin-turbo V8. In de geheel nieuwe DBX 707 produceert deze krachtbron maar liefst 697 paardenkrachten. Hoewel de afdeling voor wegauto's graag vasthoudt aan de status-quo met Mercedes, heeft het F1-team laten doorschemeren dat het zijn aandrijflijnontwerp vanaf 2026 in eigen beheer zou kunnen nemen.
Hernieuwde belangstelling fabrikanten
Als je het nog niet hebt gehoord, dan melden we het je nu: de Formule 1 zal in 2026 nieuwe motorregels introduceren, waardoor het voor andere teams betaalbaarder wordt om deel te nemen aan de sport. Audi heeft dankzij deze regelwijzigingen een hernieuwde interesse in de Formule 1 getoond, en het gerucht gaat dat Porsche op het punt staat een contract te ondertekenen om Red Bull vanaf 2026 van motoren te voorzien. Volgens Carbuzz sprak het autosportmedium ‘Motorsport’ onlangs met de teambaas van Aston Martin F1 en zinspeelde hij op het mogelijk dumpen van Mercedes en het in het leven roepen van een door Aston zelfgebouwde motor. "Allereerst moet ik zeggen dat we blij zijn met de motorpartner die we hebben", zei Mike Krack om te beginnen.
Helemaal opnieuw beginnen?
"Maar we hebben een nieuwe reeks voorschriften voor 2026. Met natuurlijk meer nadruk op elektrisch vermogen dan vandaag. In 2026 zal de Formule 1 één van de twee batterijoplaadsystemen die in de huidige aandrijflijnen worden gebruikt, laten vallen. Het behoudt het regeneratieve remsysteem, dat goedkoper is om te ontwikkelen en relevant is voor wegauto's”, aldus Krack, die vervolgde: "Ik denk dat het normaal is voor merken als Aston Martin dat als er nieuwe regels voor de aandrijfeenheid zijn, je die bekijkt, dat je zorgvuldig onderzoekt of dit strategisch de juiste keuze is". Volgens Krack zal Aston Martin helemaal opnieuw moeten beginnen om een geheel nieuwe F1-aandrijflijn te ontwerpen, maar je kunt je afvragen of dat dat waar is...
En de Valhalla dan?
Het Britse merk belooft al F1-achtige prestaties met zijn Valkyrie hypercar, maar er komt nog een snellere auto aan. De Valhalla, die de meest perfecte supercarnaam ooit heeft, zal een hybride aandrijflijn gebruiken die is gebaseerd op een V8-motor . We weten ook dat Aston aan een hybride V6 werkte, maar dat deze vanwege financiering werd stopgezet. Misschien kan die V6 terugkeren, nu Aston dat zoete DBX SUV-geld binnen heeft rollen? En mocht u het zich afvragen: de nieuwe motorvoorschriften vragen om een hybride V6-motor met een motor van 150 kW en een accu die wordt opgeladen door regeneratief remmen. Het lijkt er dus op dat Aston Martin al een goed uitgangspunt heeft...
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!