Franz Tost blikt terug op 18 jaar bij Toro Rosso en AlphaTauri: "In het begin was het niet makkelijk"
Uitgegeven door Bart • 1 december 2023 08:03
Na 18 jaar als teambaas in de Formule 1 kwam er afgelopen weekend een einde aan een tijdperk voor Franz Tost. De Oostenrijker stond die lange periode aan het roer van eerst Toro Rosso en later AlphaTauri. Met twee zeges, vijf podiums en rijders als Sebastian Vettel en Max Verstappen is er genoeg om op terug te blikken.

Eind 2005 stapte Tost in als teambaas en op de website van de Formule 1 kijkt hij terug op die roerige periode. "Het was een hele interessante tijd. In het begin in november 2005 werkten we met 85 mensen. Dat maakte het zeker niet makkelijk. Dietrich Mateschitz zei tegen me: 'Er zijn twee pijlers. Je krijgt de materialen van Red Bull Technology en je moet jonge coureurs opleiden voor Red Bull Racing zodat ze later races en kampioenschappen kunnen winnen'."
"Zo zijn we begonnen. We kregen de materialen en de auto's van Red Bull Technology en misschien werkte het wel iets te goed. Nadat we de race in 2008 in Monza wonnen, hebben de FIA en de andere teams de reglementen aangepast. Er kwamen de zogenoemde 'listed parts' die je in eigen huis moest ontwikkelen. We moesten zelf de voorvleugel, de achtervleugel, het complete bodywork, de diffuser, de vloer en de monocoque gaan ontwerpen. Daar hadden we de infrastructuur helemaal niet voor en we moesten op zoek naar mensen voor de aerodynamica, het ontwerp, de productie en de kwaliteitscontrole..."
"Het was een moeilijke periode en een hele uitdaging, maar ik heb daar wel van genoten. Ik heb in die tijd veel geleerd en ik had het zeker niet willen missen. De grootste stap daarna was in 2018 toen we het fabrieksteam van Honda werden. Ik denk dat bijna de hele paddock ons uitlachte. Mensen van McLaren kwamen naar me toe en vroegen of we gek waren geworden. Ik zei 'wacht rustig af en kijk waar we over vijf jaar staan'. Maar we hadden helemaal geen vijf jaar nodig. Het werd meteen duidelijk dat dit de juiste richting was."
Nadat Vettel in 2008 in Monza voor een overwinning zorgde, herhaalde Pierre Gasly dat in 2019 ook op het Italiaanse circuit. De eerste van Vettel heeft een speciaal plekje in de gedachten van Tost. "Dat was echt een hoogtepunt, omdat we er hard voor moesten vechten. Het viel allemaal op zijn plaats. Ik weet nog dat ik met Gerhard Berger sprak aan de pitmuur en we wisten dat het op zaterdag en zondag zou regenen. Dat was op vrijdag. Ik zei tegen Gerhard dat ik niet snapte waarom de andere teams niet naar buiten gingen. Natte omstandigheden in Monza zijn niet zo makkelijk omdat je verschillende omstandigheden krijgt. Eerst in Lesmo 1 en Lesmo 2, daarna in het bos en daar wil het water niet zo makkelijk weg. We zeiden tegen onze coureurs dat ze zoveel mogelijk ronden moesten rijden om aan de natte baan te wennen. Toen de kwalificatie begon, ging het harder regenen en sommige teams kozen voor intermediates. Ik zei meteen tegen Gerhard 'vergeet die teams, dat gaat hem niet worden'. En zij haalden het ook niet. Om die race zo te winnen was echt een hoogtepunt."




