FOTO'S - Klein maar gedreven; zich verbazende Esteban Ocon zwaait zijn lof over zijn nieuwe Haas-team
Uitgegeven door Peter Vader • 25 april 2025 14:45
Ze zijn twee buitenbeentjes in de Formule 1. Het altijd opzienbarende en om zijn voortbestaan knokkende Haas-team van de Amerikaan Gene Haas en het ‘enfant terrible’ van de Formule 1, Esteban Ocon. Maar allebei zijn ze nog steeds onderdeel van het Formule 1-circus en dat zal nog wel lang zo blijven ook. De twee partijen lijken elkaar dit jaar wčl gevonden te hebben. De seizoenstart was erg moeizaam. Zowel Esteban Ocon als Oliver Bearman eindigden buiten de punten in Australië, waardoor het team naar de laatste plaats in het constructeurskampioenschap werd verwezen. Maar daarna heeft Haas een opmerkelijke ommekeer doorgemaakt.
Opmerkelijke ommekeer
Tijdens de laatste vier races scoorde het Amerikaanse team drie keer punten, waaronder twee keer een Top 10-finish in Bahrein en China. In Japan, op het historische circuit van Suzuka, was het Oliver Bearman die zich profileerde en voor Haas het voordeel naar zich toe trok. Daarna wist het team in Saoedi-Arabië geen kampioenschapspunten meer te scoren en niet verder kwam dan een dertiende plaats. Een reeks belangrijke resultaten waardoor het team uit Banbury kon opklimmen naar de vijfde plaats in het constructeursklassement met 20 punten achter hun naam. Daarmee stort het zich in een nek-aan-nekrace met Williams (25 punten) en, iets verderop, Aston Martin (10 punten).
Snelle interne reacties
Esteban Ocon sprak over de snelle reactie van het team na de teleurstellende eerste Grand Prix van 2025 en sprak daarbij zijn grote waardering uit voor het werk van de Haas-fabrieken. “Ik heb een team in twee weken tijd een oplossing op de baan zien brengen , met een update over wat ze in de eerste race van het jaar zagen. Het is enorm bevredigend om met een team te werken dat direct aanpakt om dingen te verhelpen. Het was een schok voor ons allemaal om te ontdekken dat we tweeënhalve seconde, zo niet drie, langzamer waren dan de anderen, en het was een grote opluchting om te zien dat we in China de snelheid hadden om te kunnen vechten met de anderen. Veel mensen zeiden: 'Het is voorbij voor hen, ze zullen het hele jaar achteraan rijden, ze hebben in de winter niet goed gepresteerd'. Maar niemand hier geloofde het. We wisten dat er potentieel in de auto zat , we moesten het alleen ontsluiten .
Klein maar gedreven
Tijdens zijn vierde ervaring bij een Formule 1-team, na Manor, Racing Point (voorheen Force India) en Alpine, wilde Ocon vervolgens de uitzonderlijke operationele geest van het Amerikaanse team benadrukken. “Ik ga geen vergelijkingen maken met andere teams, maar ik heb niet het gevoel dat ik nu in een klein team zit. De Haas-faciliteiten hebben sneller gereageerd dan ik ooit heb gezien, qua onderdelenproductie, qua oplossingen en qua dataverzameling. Het is fantastisch om dit allemaal te zien. Ja, we zijn qua personeelaantal veel kleiner , maar er is dubbel zoveel prestatiedrang vergeleken met wat ik in het verleden bij andere teams heb gezien.”




Foto's: MoneyGram Haas F1 Team
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!