FOTO'S - Bent u er klaar voor? De nieuwe, schaamteloze krachtpatser uit Engeland: de Aston Martin Victor!
Uitgegeven door Peter Vader • 10 september 2020 17:10
De Aston Martin Victor! Bent u er klaar voor? Alweer een nieuwe, schaamteloze krachtpatser uit Engeland. Je denkt meteen aan een lage, supergestroomlijnde, gladde hypercar, zoals die volgend jaar in de nieuwe Hyperklasse bij de 24 Uren van Le Mans zou kunnen verschijnen. Zoiets als een Aston Martin Valkyrie? Deze supercar lijkt er niet eens op, maar de merknaam is wel gevallen: Aston Martin. De Victor is geen gladde hypercar, maar een schaamteloze brutale krachtpatser. Nee, niet ordinair, maar wel heel potent met zijn 7,3-liter atmosferische V12 die een sensationele 836pk produceert, een handgeschakelde zesversnellingsbak heeft, een extreem gespierde Grand Tourer-carrosserie - wat blijft dat toch mooi - en met talloze mechanische onderdelen die uit zowel de One-77 als de Vulcan zijn geplukt. De eenmalig gebouwde Victor is de moderne Aston Martin waar iedereen al decennialang op wacht...
De Q-maatwerkafdeling van Aston Martin maakte van het Concours of Elegance in Hampton Court Palace gebruik om zijn wildste project tot nu toe, de Victor, te onthullen. De brute eenmalige hypercar is rechtstreeks geïnspireerd door twee legendarische, met de hand gebouwde weg- en race-Astons uit de tijd dat Victor Gauntlett aan het hoofd van het bedrijf stond. En gaat om de V8 Vantage uit de jaren '70 en '80 en de DBS V8 RHAM/ 1, een racewagen met 520pk ontwikkeld voor deelname aan Le Mans in 1977. En die genen zijn duidelijk herkenbaar, te zien aan de gespierde carrosserie van koolstofvezel, met zijn brede en dramatische schouderlijn die de hele lengte van de auto overspant en overgaat in de prominente staart van de auto alsof het om een boot gaat. De kleur is trouwens ‘Pentland Green’, een Aston-tint uit de jaren '70 die Q speciaal voor de Victor nieuw leven heeft ingeblazen. Valkyrie-afgeleide lichten houden de zaken modern aan de achterkant, terwijl de traditionele grille en koplampen vooraan verwijzen naar de Aston Martins uit het Gauntlett-tijdperk van weleer. Het interieur is op dezelfde manier ontwikkeld, waarbij Forest Green en Conker Bridge-leer worden gecombineerd met kasjmier, kroongeslepen massief walnoot hout, geanodiseerd aluminium, machinaal bewerkt en gepolijst titanium en koolstofvezel.
Minder voor de hand liggend is wat de Victor onderhuids herbergt. Aston suggereert dat de Victor mechanische elementen van zowel de One-77 als de Vulcan combineert, ontwikkeld en aangescherpt door ingenieurs en technici van het Valkyrie-programma. Het kroonstuk is de motor. De 7,3 liter V12 van de One-77 werd aan Cosworth gegeven voor een opknapbeurt. Het resultaat is een vermogensstijging van 750pk en 750Nm koppel naar 836pk en 821Nm. Dit buitengewone vermogen wordt via een goede, ouderwetse handgeschakelde zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht.
Misschien niet verrassend, de Victor is de krachtigste handmatige Aston Martin ooit geproduceerd! De One-77 koolstofvezel monocoque en behuizing van het achtergedeelte van de coupé blijven behouden, hoewel de Victor in totaal minder weegt dankzij zijn koolstofvezel carrosserie. Om ervoor te zorgen dat de auto rijdt met het evenwicht en de dynamiek die passen bij een moderne Aston Martin, beschikt de Victor over de zesvoudig verstelbare veren en dempers van de Vulcan. Oh ja…, het Formule 1-achtige stuur van de hypercar is eigenlijk alleen bestemd voor circuitgebruik. Aston claimt bijna GT3-prestatieniveaus voor de openbare weg. Als de Victor dezelfde wereldschokkende acceleratie heeft als de originele V8 Vantage, dan zal de gelukkige nieuwe eigenaar zichzelf fysiek en mentaal meteen even moeten resetten. De Victor is namelijk bepaald geen kinderachtige auto. Bekijk de foto’s maar even - met dank aan fotograaf Alex Lawrence en Classic Driver – dan begrijpt u wat we bedoelen…




