FOTO'S - Audi presenteert eerste F1-motor: echte krachtbron en officiële WK-debuut volgen pas in 2026
Uitgegeven door Peter Vader • 16 november 2025 15:56
Audi heeft de eerste motor voor hun Formule 1-avontuur af, maar het officiële debuut in het Formule 1-wereldkampioenschap van 2026 zal een compleet ander verhaal zijn. De Duitse fabrikant gebruikt elke dag om de motorontwikkeling tot het uiterste te drijven, met als doel bij het Australische debuut een competitief en betrouwbaar pakket te leveren. Het F1-project startte in het voorjaar van 2022: “Vandaag, na meer dan drie jaar werk, is de eerste motor eindelijk klaar,” meldt het trotse team.

Betrouwbaarheid voorop
De eerste tests staan voor de deur en sommige exemplaren gaan in december naar Bahrein voor de pre-season tests in februari. Audi F1-projectleider Mattia Binotto benadrukt: “Betrouwbaarheid is de grootste uitdaging waar we voor staan. De motor die we in de eerste tests zullen gebruiken, zal heel anders zijn dan de uiteindelijke versie. Het is een versie die is ontworpen om het gedrag van het systeem en de interactie tussen motor en chassis te begrijpen.” Binotto voegt toe: “We proberen elke mogelijke deadline uit te stellen. Maar om klaar te zijn voor de tests in januari, moeten we de auto begin deze maand in elkaar hebben gezet. De eerste motorstart zal eind dit jaar plaatsvinden.”
Twee locaties, één team
Het project draait om twee centra: Neuburg in Duitsland, waar de V6-motor, MGU-K en hybride componenten worden ontwikkeld, en Hinwil in Zwitserland, waar Sauber, vanaf 2026 officieel het Audi F1 Team, de versnellingsbak en achteras bouwt. “Er valt veel te leren. Dit is de eerste keer dat een volledig nieuw team samenwerkt aan een project van deze omvang. We moeten een gemeenschappelijke aanpak ontwikkelen en ervoor zorgen dat alle componenten harmonieus samenwerken,” zegt Binotto.
Vertrouwen en ambitie
Audi-CEO Gernot Döllner prijst Mattia Binotto: “Zijn technische en managementervaring heeft een beslissende impact gehad op zowel het Zwitserse als het Neuburgse team.” Audi moet voor 1 maart 2026 een technisch dossier bij de FIA indienen voor homologatie, waarna updates alleen beperkt mogelijk zijn. Döllner schetst de lange termijn: “We beginnen als uitdagers, dan willen we concurrenten worden en uiteindelijk, vanaf 2030, streven we ernaar om te winnen.” De combinatie van Audi-technologie en Sauber-organisatie moet het team klaarstomen voor een nieuw hybride tijdperk in de Formule 1.
Het Audi F1-managementteam: Gernot Döllner, CEO of AUDI AG and Chairman of the Board of Directors of Sauber Motorsport AG; Jürgen Rittersberger, Member of the Board of Management of AUDI AG, verantwoordelijk voor Finance, Legal Affairs en IT, Member of the Board of Directors of Sauber Motorsport AG en Chairman of the Shareholders' Meeting of Audi Formula Racing GmbH; Mattia Binotto, Chief Operating Officer (COO) en Chief Technical Officer (CTO) of Sauber Motorsport AG (l-r).





Jonathan Wheatley

Nico Hülkenberg

Gabriel Bortoleto

Neel Jani
Audi F1 Competence Center Motorsport in Neuburg


Foto’s: audi-mediacenter
Adidas is één van de grote partners van Audi F1
VIDEO Vier ringen in de Formule 1
FOTO'S - Formule 1-auto Audi voor 2026
Tijdperken overbruggen en de toekomst bepalen. Ter voorbereiding op de Formule 1® in 2026 brachten we Audi-legendes uit hun raceverleden samen om kennis te maken met de nieuwe Audi R26 Concept, geniet van de onderstaande video:

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




