Formule 1

Formule 1 verdient recordbedrag in tweede kwartaal van 2025

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 september 2025 12:30

De Formule 1 heeft tussen april en juni 2025 een recordbedrag verdiend. In totaal haalde de sport 1,2 miljard dollarop. Dat is 41 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is de hoogste omzet die ooit in een tweede kwartaal is behaald.

Formula One

Waar komt al dat geld vandaan?
De grote inkomsten komen vooral door een paar belangrijke veranderingen:
• Meer races: In het tweede kwartaal van 2025 werden er negen races gereden, één meer dan vorig jaar. Meer races betekent meer kaartverkoop, meer televisie-uitzendingen en meer spullen die verkocht worden, zoals merchandise.
• Nieuwe sponsors: Grote bedrijven zoals PepsiCo zijn nieuwe sponsors geworden. Ook is het bestaande sponsorcontract met MSC Cruises verlengd tot het jaar 2030.
• Een bioscoopfilm: In samenwerking met Apple is er een film uitgebracht: “F1 The Movie”. Deze film werd wereldwijd vertoond en leverde veel geld op.
De cijfers op een rij
• 1,2 miljard dollar aan inkomsten in het tweede kwartaal van 2025
• 293 miljoen dollar winst uit de dagelijkse bedrijfsvoering
• Dat is 249 procent meer winst dan in hetzelfde kwartaal van 2024

Grote verandering op komst: Formule 1 wordt zelfstandig bedrijf
De Formule 1 is nu nog onderdeel van het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media, dat de sport in 2017 kocht. Maar daar komt binnenkort verandering in.

Liberty Media wil dat de Formula One Group zelfstandig verdergaat als beursgenoteerd bedrijf. Dat betekent dat Formule 1 een eigen bedrijf wordt met eigen aandelen op de beurs.

Waarom gebeurt dit?
Volgens Liberty Media zijn er een paar redenen voor deze stap:
• Formule 1 krijgt meer vrijheid om zakelijke beslissingen te nemen
• Het wordt makkelijker om nieuwe investeerders aan te trekken
• Het bedrijf kan sneller groeien en nieuwe samenwerkingen aangaan
De afsplitsing wordt waarschijnlijk afgerond in het vierde kwartaal van 2025, dus ergens tussen oktober en december.
Formule 1 groeit wereldwijd
De sport is de laatste jaren veel meer geworden dan alleen racen. Formule 1 is bezig met wereldwijde uitbreiding:
• In juli 2025 werd bekend dat Formule 1 nu ook eigenaar is van MotoGP, de grootste motorsportcompetitie voor motorfietsen.
• Ook is er een nieuwe samenwerking met Disney, met bekende figuren zoals Mickey Mouse. Dit is vooral gericht op gezinnen en kinderen, met merchandising, speciale producten en media-inhoud.

Wat betekent dit voor de fans?
Voor de fans van de sport betekent deze groei vooral:
• Meer races op de kalender
• Meer entertainment en media rond elk raceweekend
• Nieuwe sponsors en samenwerkingen met bekende merken
• Meer wereldwijde aandacht voor de teams en coureurs

Wordt Formule 1 te veel entertainment?
Niet iedereen is blij met deze ontwikkelingen. Sommige fans en insiders maken zich zorgen dat het racen zelf steeds minder belangrijk wordt. Het showelement — zoals optredens, vip-evenementen en mediashows — neemt steeds meer ruimte in tijdens een raceweekend.
De Formule 1 lijkt steeds meer op een wereldwijd entertainmentbedrijf, met autosport als kern. De grote vraag is: blijft het racen centraal staan, of wordt het een bijzaak?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS