Formule 1-teams plukken de vruchten van de diskwalificatie van McLaren
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 25 november 2025 12:02
De één zijn dood is de ander zijn brood. Dat geldt ook in de Formule 1. Beide McLaren F1-auto's werden gediskwalificeerd. Dat deed niets af van de klinkende overwinning van Max Verstappen, wel is de spanning in de strijd om het WK terug. Verder schoven veel rijders door en plukten de vruchten dat er twee man wegvielen uit de toptien. En zo vielen de rijders van Haas F1 Racing, die aanvankelijk buiten de toptien eindigden, nu wel in de punten.

Bearman had een van de beste starts op de grid: hij schoof op naar de achtste plek en vervolgens naar de zevende toen Lawson terugviel. Vanaf daar leek hij op weg naar punten, maar later in de race zou hij toch een aantal plaatsen verliezen. Ocon reed een andere strategie: hij maakte een lange stint op de mediums werkbaar en hield Hamilton rondenlang achter zich. Hij kwam vlak achter zijn teamgenoot terecht, waarna Haas de coureurs van positie liet wisselen, maar Ocon vond geen manier meer om de Ferrari opnieuw te passeren en moest genoegen nemen met P11.
Het team kreeg daarna een onverwachte meevaller: door de diskwalificatie van beide papaya-auto’s promoveerden Ocon en Bearman alsnog naar de punten.
"Ik denk dat er veel positieve punten waren. We hebben de race goed uitgevoerd. We vochten eigenlijk de hele race met Lewis (Hamilton), en ik dacht: wat als ik hem in de eerste stint wat langer achter me had kunnen houden? Maar ik was veel sneller in de tweede stint. Het was gewoon niet genoeg om er echt bij te komen; waarschijnlijk hadden we nog vijf ronden extra nodig gehad. Het was jammer, ook al waren er veel positieve dingen. Maar op naar de volgende", zei Esteban Ocon, die uiteindelijk als negende eindigde.
Ook Oliver Bearman promoveerde en eindigde als tiende. "De openingsronde was heel goed en we zaten meteen op een sterke positie. Helaas hadden we daarna wat moeite met het tempo en vond ik niet echt een ritme in de auto. Het was heel lastig rijden in de langzaamste bochten, en hoewel het beter ging op de harde compound, heb ik de aerobalans niet aangepast — wat ik normaal wel had gedaan als ik daar een goed gevoel over had. Ik had moeite om auto’s achter me te houden in de eerste stint en maakte fouten omdat de auto moeilijk te rijden was. Uiteindelijk denk ik dat het tempo oké was, maar we hadden ook last van graining in de laatste stint."
Ayao Komatsu, Teambaas Haas: "Met het gebrek aan running in VT2 en een natte kwalificatiesessie was het uiteraard een erg lastige race om te lezen op het gebied van bandenslijtage, maar ik denk dat we redelijk goed reageerden. Als we P9 en P10 kunnen worden in een minder competitieve race, geeft dat ons goede motivatie voor de laatste twee races. Ik denk dat we daar competitiever zullen zijn, beter zullen kwalificeren en sterke races kunnen rijden."




