Formule 1

Formule 1-teams ontvangen recordbedrag van 500 miljoen dollar prijzengeld dankzij Brad Pitt-film

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 augustus 2025 10:24

Formule 1-teams hebben een recordbedrag aan prijzengeld ontvangen in het tweede kwartaal van 2025, zo blijkt uit de nieuwste financiële resultaten van Liberty Media. Na een trage start van het jaar keerde het commerciële rechtenhouder ruim 513 miljoen dollar uit aan de teams, mede dankzij het succes van de F1-film.

Max Verstappen Red Bull Racing F1

Liberty Media's cijfers tonen een sterk herstel na drie moeilijke openingsmaanden. Waar het eerste kwartaal slechts 403 miljoen dollar opleverde - 150 miljoen minder dan dezelfde periode vorig jaar - steeg de omzet naar 1,226 miljard dollar over de drie maanden tot 30 juni. Dit maakt het tweede kwartaal het op één na sterkste sinds Liberty Media de commerciële rechten van de sport bezit.

De tien teams hebben recht op meer dan 513 miljoen dollar van dat bedrag, een forse stijging ten opzichte van de 114 miljoen in het eerste kwartaal. FOM-president Stefano Domenicali wijst op de rol van de F1-film met Brad Pitt, die internationaal op 26 juni uitkwam. "De F1-film van Apple debuteerde met welverdiende lof en markeerde de grootste bioscooprelease voor een streamingdienst ooit. Hij wist zowel bestaande als nieuwe F1-fans te boeien", aldus Domenicali.

De film droeg volgens Liberty Media direct bij aan de financiële prestaties. Naast kalenderwijzigingen en contractuele verhogingen in verschillende inkomstenstromen, profiteerde de sport van "eenmalige inkomsten gerelateerd aan de release van de F1-film". Ook het aantal F1 TV-abonnementen blijft groeien.

Over de eerste zes maanden van 2025 heeft de Formule 1 meer dan 627 miljoen dollar uitgekeerd aan teams. Dit bedrag wordt verdeeld volgens een glijdende schaal gebaseerd op het constructeurskampioenschap van vorig seizoen. McLaren, dat vorig jaar de titel won, heeft naar schatting bijna 88 miljoen dollar ontvangen, terwijl Sauber als tiende ruim 37 miljoen kreeg.

"Dit seizoen toont fenomenale races met meerdere teams en coureurs die op het allerhoogste niveau strijden. Culturele momenten zoals de F1-film zorgen samen met spannende actie op de baan voor sterke kijkcijfers en vooral robuuste sociale en digitale betrokkenheid", concludeert Domenicali.







 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS