Formule 1

Formule 1: rapport onthult hoe Grosjean impact van 67G overleefde

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 maart 2021 11:02

De FIA heeft het onderzoek naar het afschuwelijke ongeluk van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein van vorig jaar afgerond en een verslag vrijgegeven over hoe de coureur ontsnapte aan wat aanvankelijk een dodelijke situatie leek te zijn.

Romain Grosjean Haas F1 Grand Prix Bahrein 2020


Grosjean raakte bij de start van de race in bocht 3 van de baan en klapte tegen de metalen vangrail. De Haas VF-20 werd door de impact doormidden gescheurd, waardoor brandstof over de baan vloeide die in vlammen opging.

Grosjean overleefde niet alleen de eerste klap, maar bleef bij bewustzijn en kon uit het inferno klauteren, waar hij in veiligheid werd gebracht door medewerkers van het circuit en de bemanning van de medische auto van de FIA.

Voor het officiële onderzoek zijn betrokkenen geïnterviewd, is het fysieke bewijsmateriaal geïnspecteerd en het beschikbare videomateriaal geanalyseerd, de gegevens van de ongevaldatarecorder van de auto en de oorversnellingsmeters van de coureur onderzocht.

Vastgesteld werd dat de auto van Grosjean 241 km/u reed toen hij 'de controle verloor bij het uitkomen van bocht 3, na contact met Daniil Kvyat, toen hij van de linkerkant probeerde over te steken naar de rechterkant van de baan'.

De achterkant van de auto werd opgetild, waardoor hij in een 'out-of-control traject' terechtkwam. Vervolgens botste de auto met een snelheid van 192 km/u en een hoek van 29 graden tegen de vangrail.

Dat betekende dat Grosjean een piekkracht van 67 G opliep op het moment van de botsing, aanzienlijk meer dan de 53 G die op dat moment werd geschat.

Volgens het rapport was er een 'defect aan de middelste rail van de vangrail en een aanzienlijke vervorming van de bovenste en onderste rails' waardoor de auto 'uitgebreide schade opliep tijdens de botsing, inclusief het loskomen van de aandrijflijn van de overlevingscel'.

Het inspectieluik van de brandstoftank aan de linkerkant van het chassis was losgeraakt, waardoor de verbinding tussen de brandstoftoevoer van de motor en de 'veiligheidsblaas' van de brandstoftank was gescheurd, hetgeen tot de dramatische vuurbal leidde.

Hoewel de ERS-accu bij de botsing aanzienlijke schade opliep, functioneerde de veiligheidsuitrusting van de rijder - waaronder de helm, het HANS-apparaat, het veiligheidsharnas en de overlevingscel, de stoel, de hoofdsteun en Halo - volgens de specificaties.

De linkervoet van Grosjean raakte aanvankelijk bekneld door de schade aan de auto. 'De coureur kon zijn voet bevrijden door deze uit zijn racelaars te trekken, de schoen in de beknelde positie in de auto achterlatend, en bewoog vervolgens zowel de losgekomen hoofdsteun als het stuurwiel om de auto te verlaten.'

'De positie van de overlevingscel ten opzichte van de bovenste rail van de barrière beperkte Grosjeans ontsnappingsroute aanzienlijk en het kostte hem vanaf de crash 27 seconden om zich in veiligheid te brengen'.

In het rapport werden de acties van het team in de medische auto geprezen, waaronder Dr Ian Roberts en Alan van der Merwe, die binnen 11 seconden ter plaatse waren dankzij 'het feit dat er een 'short cut' was genomen om bocht 1 te vermijden, wat getuigt van zowel lokale circuitkennis als planning vooraf.'

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS