Formule 1

Formule 1: racen op de Las Vegas Strip met meer dan 300 kilometer per uur

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 22 november 2025 19:20

De Grand Prix van Las Vegas 2025 staat op het programma. Het circuit is het Las Vegas Strip Circuit: een 6,201 km (≈3,85 mijl) lang stratencircuit met 17 bochten. Het is een race die ‘de nacht verlicht’ – hij wordt onder kunstlicht gehouden, wat zowel het spektakel als de technische uitdaging vergroot. Er zijn 50 ronden, met een totale raceafstand van ongeveer 310 km. Er is een bijzonder lang stuk waar vol gas kan worden gegeven: vanaf bocht 12 racen de coureurs over een rechte stuk naar een zware remzone bij bocht 14.

#LasVegasGP

De laatste bocht is behoorlijk agressief: een bocht op vol gas met zeer hoge snelheid (~314 km/u volgens de preview van McLaren). F1-teams moeten een balans vinden: lage luchtweerstand om de snelheid op de lange rechte stukken te maximaliseren, maar ook voldoende mechanische grip voor de bochtigere, langzamere secties.

Het bandenbeheer zal lastig zijn. De temperaturen zullen naar verwachting vrij laag zijn: de baan- en luchttemperatuur zullen waarschijnlijk niet hoger worden dan rond de 15 graden Celsius, wat het opwarmen en de slijtage van de banden bemoeilijkt. Vanwege de afkoeling kan de optimale strategie afwijken van die bij ‘normale’ straatraces, vooral wat betreft het gedrag van de banden 's nachts. (weerbericht Formule 1 in Las Vegas)

Aramco F1 team

Implicaties voor het kampioenschap en coureurs
Lando Norris (McLaren) gaat het weekend in met een sterke recente vorm. Hij heeft zijn verwachtingen echter getemperd en noemt Vegas ‘lastiger’ dan zijn laatste paar overwinningen. George Russell (Mercedes) zou een echte bedreiging kunnen vormen. In 2024 won hij de GP van Las Vegas, dus hij weet hoe hij met dit circuit moet omgaan. Sommige coureurs – en teams – waarschuwen dat McLaren het hier misschien moeilijker zal hebben dan verwacht, vanwege kenmerken als een koude baan, een lage downforce-behoefte en het gebruik van een specifieke bandencompound (C5).

Ter ondersteuning maakt de F1 Academy een opvallende verschijning: de finale van het seizoen 2025 wordt tijdens dit GP-weekend gehouden.

Strategie en inhalen
De combinatie van zware remzones en snelle starts betekent dat de strategie kan veranderen: pogingen om te onderbieden of te overbieden kunnen haalbaar zijn, afhankelijk van hoe de levensduur van de banden zich ontwikkelt.

Safety cars komen vaker voor dan op sommige permanente circuits, simpelweg omdat stratencircuits doorgaans meer risico's met zich meebrengen. Dat kan de strategieën op zijn kop zetten.

Externe en off-track factoren
Weer: Er zijn enkele waarschuwingen voor zware regenval/overstromingen rond de raceweek. Als het gaat regenen, kan dat de onvoorspelbaarheid enorm vergroten. Check hier de weersverwachtingen voor de F1-race in Las Vegas.

De Grand Prix Plaza (de paddock/faninfrastructuur) heeft een LEED Silver-certificering, wat blijk geeft van een streven naar duurzaamheid.

Formule 1 Grand Prix van Las Vegas - Voorspellingen en wat er te zien is
Kanshebbers: Verwacht dat McLaren (Norris) hard zal pushen, maar schrijf Mercedes (Russell) niet af, vooral gezien zijn eerdere successen hier. Red Bull en Max Verstappen zullen ook meedoen, afhankelijk van hoe ze zich instellen voor lage luchtweerstand/hoge snelheid. Teams die de banden goed opwarmen (vooral in de eerste stints) kunnen een groot voordeel hebben. Een goed getimede pitstop onder safety car kan de race veranderen.

let op gewaagde inhaalmanoeuvres op het rechte stuk van de Strip en in de laatste bocht of chicane. Wie bereid is om risico's te nemen, zal daar waarschijnlijk de vruchten van plukken.

Gezien het karakter van het circuit en het risico en de lage temperaturen, zou een minder bekend team (of een ‘dark horse’) zoals Williams met Carlos Sainz dicht in de buurt kunnen komen als ze hun strategie/auto-instellingen goed voor elkaar hebben.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS