Formule 1 overweegt op zichzelf staande sprintraces voor 2023: "Max heeft een goed punt"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 november 2022 05:02
SAO PAULO - De Formule 1 overweegt voor 2023 naar verluidt een ander weekendformat. Daarbij worden sprintraces mogelijk op zichzelf staande evenementen die niet langer de startgrid voor de Grand Prix van zondag bepalen.
De positieve feedback van vorig jaar over F1's sprintproef met drie races leidde ertoe dat het concept werd uitgebreid naar 2022, opnieuw op drie locaties, en dat punten werden toegekend aan de topachtfinishers in plaats van de top drie.
Volgend jaar zal de F1 de formule uitbreiden tot zes ronden van het wereldkampioenschap F1 in 2023.
Dit seizoen bleef het format van het sprint-weekend ongewijzigd: de kwalificatie wordt op vrijdagmiddag gehouden en het klassement van de race van 30 minuten op zaterdag dient nog steeds als basis voor de startopstelling op zondag.
Veel coureurs hebben echter het gevoel dat de sprint van zaterdag weinig interessant is, omdat de deelnemers geen risico's willen nemen uit angst hun positie op de grid van zondag in gevaar te brengen.
Als de sprintraces volgend jaar op zichzelf staan, zou dat de coureurs waarschijnlijk meer vrijheid geven en het spektakel op het circuit bevorderen.
De Formule 1 bespreekt momenteel met de teams dat de kwalificatie op vrijdag de startopstelling voor de Grand Prix van zondag zou bepalen.
Haas-baas Guenther Steiner opperde dat de FP2 van zaterdag, die tijdens sprint-weekends weinig nut heeft, vervangen zou kunnen worden door een kwalificatie die de startgrid voor de sprint-race van de middag zou bepalen.
Max Verstappen herhaalde in Sao Paulo zijn standpunt dat het huidige F1 sprint-format niet bevorderlijk is voor een spannende race op zaterdagmiddag. "Ik ben er gewoon geen grote fan van omdat ik het gevoel heb dat we niet echt racen", zei Verstappen.
"Je krijgt een paar punten, maar je weet ook dat je het niet echt kunt riskeren omdat de hoofdrace de plek is waar je echt de punten krijgt. Je doet geen pitstop dus je monteert gewoon de band die de afstand aankan."
"Max heeft een goed punt", zei Haas' Kevin Magnussen. "Je wil in de sprint minder risico nemen omdat het de positie voor zondag bepaalt. Dus ik denk dat het goed kan zijn om het te scheiden, zodat je in de sprintrace alles kunt geven."




