Formule 1

Formule 1: Mercedes krijgt datavoordeel voor nieuwe F1-krachtbronnen 2026

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 augustus 2025 06:50

Mercedes heeft een belangrijk voordeel voor de nieuwe krachtbronreglementen van 2026. De fabrikant levert motoren aan vier Formule 1-teams en kan daardoor sneller leren dan de concurrentie.

Mercedes Grand Prix F1

De Formule 1 introduceert in 2026 drastisch andere krachtbronreglementen. De verhouding tussen verbrandingsmotor en elektrische hybride-onderdelen wordt 50/50, een significante toename van het elektrische vermogen. Mercedes, dat de overstap naar hybride V6-turbomotoren in 2014 perfect aanpakte, wordt opnieuw getipt als favoriet.

Waar Mercedes voorheen vooral domineerde door technische superioriteit, ligt hun voordeel nu in datacollectie. Het merk levert krachtbronnen aan het fabrieksteam, constructeurskampioen McLaren, Williams en vanaf 2026 ook Alpine. Ferrari volgt met drie teams (eigen team, Haas en het nieuwe Cadillac), terwijl Audi, Honda en Red Bull Powertrains minder testdata verzamelen.

Bradley Lord, Mercedes' chief communications officer, benadrukt het leervoordeel: "Het leveren aan meerdere teams geeft je precies dat voordeel, vooral op het gebied van betrouwbaarheid en het bewijzen van onze technologie. Je krijgt meer uitgebreide testkilometers en leert sneller dankzij de kilometers die alle acht krachtbronnen zullen maken tijdens het eerste raceweekend."

De nieuwe reglementen elimineren de MGU-H en verhogen de MGU-K-output van 120kW naar 350kW. Het totale vermogen van ongeveer 1000 pk wordt nu gelijk verdeeld tussen verbrandingsmotor en elektrische systemen, tegen eerder 80/20.

Reserve-coureur Valtteri Bottas testte de 2026-auto al in de simulator. Lord citeert hem: "Hij zei dat we tegen het begin van volgend seizoen in een situatie zullen zijn waarin het heel vertrouwd aanvoelt. Wanneer de lichten uitgaan, zal het racen zijn zoals we het kennen, en zullen we mensen zien vechten om de grand prix te winnen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS