Formule 1

Force India op de rand van de afgrond, Paul di Resta houdt kaken op elkaar

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 oktober 2012 18:11

NEW DELHI - Paul di Resta gaat vragen over de toekomst over zijn werkgever Force India uit de weg. De F1-licentie van het Indiase team staat op het spel nu eigenaar Vijay Mallya zijn status als miljardair is kwijtgeraakt. De Indiër heeft met zijn vliegmaatschappij Kingfisher Airlines een schuld van 1,5 miljard dollar. De vergunning van het bedrijf is opgeschort.

Personeel heeft de afgelopen zeven maanden geen salaris ontvangen, hoewel het management van het bedrijf op donderdag overeengekomen is aan het eind van december vier maanden salaris uit te betalen. De rest volgt in maart.

Overigens zijn er geruchten dat zondag protesten van werknemers zullen plaatsvinden op het Buddh International Circuit.

Toen Di Resta werd gevraagd of hij zich zorgen maakte over de toekomst van Force India, zei de Schot: "Het is niet mijn zaak. Voor zover ik weer is de Formule 1-divisie totaal gescheiden van Kingfisher Airlines. Ik ben een coureur. Over dit soort zaken heb ik geen controle. Het team gaat gewoon verder en alles lijkt normaal."

Op de vraag of hij een contract had voor volgend jaar heeft keek hij bedenkelijk en zei: "Het is teambeleid de contracten niet te bespreken."

Het zijn een paar moeilijke weken voor Di Resta. Hij is de derde Formule 1-coureur van Groot-Brittannië na Lewis Hamilton en Jenson Button en wordt getipt als een coureur voor de toekomst. Tegelijkertijd is hij er niet in geslaagd een transfer te maken naar één van de topteams. Hij werd gelinkt aan Ferrari, maar het Italiaanse team heeft ervoor gekozen om Felipe Massa te behouden als teamgenoot van Fernando Alonso.

Een verhuizing naar McLaren om daar Lewis Hamilton, die aan het eind van het seizoen naar Mercedes GP verkast, te vervangen ging niet door toen Sergio Pérez daar enigszins onverwacht een contract tekende. Di Resta's teamgenoot, Nico Hülkenberg, die hij vaak heeft overtroffen dit seizoen, verhuist volgend jaar naar het snellere Sauberteam.

"Het team heeft me niet tegengehouden. Waarom die transfer er niet van gekomen is, weet ik niet. Maar dit team is nog steeds groeiende en zal op een dag hopelijk succesvol zijn. Ik heb nog tijd. ik ben pas 26."

Force India's vervangend teamleider Bob Fernley deed zijn best om de speculaties over het team te scheiden van de problemen met Mallya. "Je moet enorme sympathie hebben voor de medewerkers van Kingfisher Airlines - grote sympathie", zei hij. "Maar Kingfisher Airlines is een naamloze vennootschap. Vijay is één van de aandeelhouders. Uiteraard is hij het gezicht van Kingfisher en de voorzitter, dus het bedrijf is afhankelijk van hem. Maar hoe het nu verder moet, is aan de aandeelhouders."

"Kingfisher en Force India zijn twee aparte entiteiten. Als Formule 1-team hebben we de afgelopen vijf jaar kommer en kwel gekend, maar we zijn er nog steeds. We zijn steeds concurrerender geworden, hebben ons nog elk jaar verbeterd."

Mallya's fortuin werd vorig jaar geschat op 1,1 miljard dollar, nu is daar naar schatting nog 800 miljoen dollar van over.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS