Formule 1

FIA verwacht prestatieverschillen in de Formule 1 door nieuwe energielimieten in 2026

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 september 2025 09:46

Nikolas Tombazis onthult hoe de nieuwe energielimieten voor Formule 1 in 2026 kunnen zorgen voor prestatieverschillen tussen teams in het begin van het nieuwe reglement.

FIA F1

De hybride aandrijflijnen krijgen volgend jaar een bijna gelijke verdeling tussen verbrandingsmotor (400kW) en elektrische componenten (350kW). Om onnatuurlijke rijtechnieken te voorkomen, zoals liften op rechte stukken om energie te genereren, past de FIA de energielimieten aan per circuit. Op banen met weinig remmomenten mag maximaal 8MJ energie per ronde worden teruggewonnen in plaats van de standaard 8,5MJ. Voor Sprint Kwalificatie en reguliere kwalificaties kan dit verder zakken naar 5MJ op snelle circuits zoals Jeddah of Monza.

Tombazis verwacht dat fabrikanten aanvankelijk moeite kunnen hebben met de optimalisatie van deze variabele limieten. "Er is zeker een mogelijkheid dat ze het in het begin niet meteen helemaal goed krijgen en suboptimaal presteren", legt hij uit aan PlanetF1.com. Het aanpassen van energiebeheer is volgens hem vooral een softwarekwestie, geen hardwareprobleem. Teams die achterlopen kunnen van concurrenten leren en binnen enkele races verbeteren.

De FIA werkt aan transparante communicatie naar het publiek. "We willen niet dat je een PhD in engineering nodig hebt om een Grand Prix te kijken. Het moet voor iedereen toegankelijk blijven", benadrukt Tombazis. De organisatie vertrouwt op simulaties om de juiste balans te vinden zonder constant aanpassingen tijdens raceweekenden.

Het nieuwe override-systeem functioneert als een soort push-to-pass. Coureurs kunnen onder bepaalde omstandigheden de volledige 350kW elektrisch vermogen gebruiken, terwijl dit normaal afneemt bij hogere snelheden. Net als DRS wordt dit alleen toegestaan in specifieke zones wanneer een coureur dicht genoeg achter een concurrent rijdt.

"Ons doel is niet om inhalen onmogelijk te maken, maar ook niet te makkelijk. We willen dat inhalen primair een gevecht blijft bij het ingaan van bochten, waar coureurs echt vechten", besluit Tombazis.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS