FIA kondigt hittewaarschuwing af voor de F1 Grand Prix van Oostenrijk
Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 juni 2026 10:14
De FIA heeft een hittewaarschuwing afgegeven voor de Grand Prix van Oostenrijk, waar in de Formule 1 temperaturen richting de 40 graden worden verwacht.

Europa gaat gebukt onder een hittegolf, met woensdag in meerdere landen de hoogste junitemperaturen ooit gemeten. Voor zaterdag staat een maximum van 34 graden op de kaart, zondag loopt dat op tot 38 graden. Daardoor schiet de baantemperatuur ruim boven de 50 graden uit.
De waarschuwing volgt rechtstreeks uit het reglement. Zodra de officiële weerdienst voorspelt dat de hitte-index tijdens de race boven de 31 graden uitkomt, kondigt de FIA een hittewaarschuwing af. Die regel kwam vorig seizoen in het leven, als reactie op de Grand Prix van Qatar in 2023, waar meerdere coureurs na afloop medische hulp nodig hadden door oververhitting.
Met de waarschuwing treden aanvullende eisen in werking. Teams moeten hun auto's uitrusten met een geavanceerd koelsysteem voor de coureur, waardoor het minimumgewicht van de wagen omhooggaat.
Coureurs bepalen zelf of ze een koelvest dragen. Wie ervan afziet, krijgt 0,5 kilo ballast in de cockpit, zodat het gewicht gelijk blijft en niemand een nadeel ondervindt van het vest. Vorig seizoen gold er al een hittewaarschuwing in Singapore en Austin, waar niet iedereen voor het vest koos. Ook viervoudig wereldkampioen Max Verstappen mengde zich destijds in de discussie.
"Het is eerlijk gezegd een beetje belachelijk. Uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid en hoe je je erbij voelt. Ze zouden het wat mij betreft helemaal niet verplicht moeten stellen", aldus Verstappen.




