Formule 1

Ferrari worstelt in Qatar door falende setup, strategische beperkingen en onmogelijke inhaalrace

Uitgegeven door Peter Vader • 2 december 2025 07:57

Ferrari zat in Qatar in de slechtst denkbare positie. Teamchef Frédéric Vasseur gaf na afloop toe dat de SF-25 totaal niet paste bij het circuit van Lusail. Vanaf de vrijdag kwam het team al grip tekort, en zelfs drastische wijzigingen aan de afstelling brachten geen verbetering. “Het was een combinatie van factoren,” legde Vasseur uit. De auto deelde in de schuld, maar ook externe omstandigheden werkten tegen. Uiteindelijk pakte Charles Leclerc slechts P8, terwijl Lewis Hamilton na een sterke start niet verder kwam dan P12.

Ferrari F1 GP Qatar 2025




Strategie verpest race
De verplichte maximale stint van 25 ronden per bandenset zorgde ervoor dat niemand creatief kon zijn met strategie. Met 57 ronden op het programma waren coureurs gedwongen twee keer te stoppen, waardoor alle plannen identiek werden. “We zeiden voor de race al dat ons slechtste scenario een safetycar in ronde zeven zou zijn,” grinnikte Vasseur. “Want dan heb je nog vijftig ronden te gaan, en dat betekent dat iedereen rond ronde 32 stopt om de laatste 25 ronden op de twee nieuwe sets te doen.” Het resultaat: een volledig vastgeroest middenveld zonder mogelijkheden om op te schuiven.

Geen doorkomen aan
Volgens Vasseur kon vrijwel niemand in het middenveld inhalen. Hij wees naar Russell als voorbeeld: die verloor talloze ronden in het verkeer, maar reed in vrije lucht meteen een seconde sneller. De identieke stopschema’s zorgden ervoor dat niemand tempo kon verzilveren. Alles bleef muurvast zitten, hoe hard de Ferrari-coureurs ook probeerden.

De baan werkt niet mee
Daarbovenop hielp ook de lay-out van Lusail niet mee. De DRS-zone op het rechte stuk werd met 150 meter ingekort, wat voor extra frustratie zorgde. Al na de Sprint laaiden discussies op of dat wel verstandig was. “Op dit circuit is het moeilijk om in te halen,” benadrukte Vasseur. De banden sleten nauwelijks: “Het bandendegradatieverschil gisteren was 0,02 seconden per ronde. Dat is minder dan het effect van brandstofverbruik. Er is één grote beperking: vieze lucht. Dat was het grootste probleem.”

Ferrari F1 GP Qatar 2025

Bron foto’s: media.ferrari



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS