Ferrari: rijbaarheid belangrijker dan vermogen in 2026
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 augustus 2025 10:25
Ferrari-teambaas Fred Vasseur ziet rijbaarheid als de cruciale prestatiefactor vanaf 2026, niet het motorvermogen. Hij waarschuwt dat een betere motor niet genoeg zal zijn om een Brawn GP-achtige innovatie te verslaan.

De Formule 1 ondergaat ingrijpende veranderingen in 2026. Auto's worden kleiner en 30 kilo lichter volgens het 'nimble car'-concept van de FIA. Ze krijgen actieve aerodynamica, waardoor DRS verdwijnt. De motoren draaien op een 50/50-verdeling tussen elektrisch vermogen en een verbrandingsmotor op duurzame biobrandstoffen.
Veel aandacht gaat uit naar energiemanagement en -distributie als bepalende factoren. Max Verstappen bevestigt dat energiemanagement een grotere rol gaat spelen, vooral op bepaalde circuits. Hij vraagt zich af of dit positief of negatief uitpakt voor de sport.
Vasseur wijst echter op een ander aspect. Hij vertelt aan Auto Motor und Sport dat niemand kan voorspellen wat er gebeurt bij zo'n grote regelwijziging. Als voorbeeld noemt hij Brawn GP in 2009, dat met zijn dubbele diffuser vier tienden voorsprong had. Deze keer verandert alles: chassis, aandrijflijn, brandstof, banden en sportieve reglementen.
De Ferrari-teambaas benadrukt het verschil tussen nu en straks. Waar momenteel vermogen telt, draait het volgend jaar om rijbaarheid. Bepaalde motoren zullen beter presteren in Monza, andere in Monte Carlo of Boedapest. Het lijkt op vroeger, toen turbomotoren streden tegen atmosferische motoren.
"Stel dat iemand een halve seconde wint door banden beter te benutten of een maas in het chassisreglement te vinden. Dat compenseer je niet met een betere motor", waarschuwt Vasseur. "De onzekerheid maakt volgend seizoen juist spannend voor toeschouwers."




