Formule 1

Ferrari reageert op kritiek Fernando Alonso na radiotirade over Lewis Hamilton

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 oktober 2025 09:47

Ferrari-teambaas Fred Vasseur verwerpt de suggestie dat Lewis Hamilton in de slotfase van de Grand Prix van Singapore met een onveilige auto op de baan reed. Volgens Vasseur was de situatie onder controle omdat Hamilton zijn tempo aanpaste.

Fred Vasseur Ferrari F1

Hamilton koos op het Marina Bay-circuit als een van de drie coureurs voor een tweestopstrategie. Met verse softs jaagde hij op teamgenoot Kimi Antonelli voor de zesde plaats, maar meldde al snel via de boordradio: "Ik verlies mijn remmen, maat." Race-engineer Riccardo Adami adviseerde hem te liften en te coasten, waarop Hamilton benadrukte: "Ik verlies het compleet. Ik heb mijn remmen verloren, mijn linkervoorzijde ook."

Teamgenoot Charles Leclerc passeerde de worstlende Hamilton, die herhaaldelijk track limits overschreed. Fernando Alonso sloot van dertig seconden achterstand in op de Ferrari. De Spanjaard uitte zijn frustratie richting Aston Martin: "Kun je veilig rijden zonder remmen? Minstens vijf seconden! Voor mij kun je niet rijden als de auto niet veilig is. Soms proberen ze mij te diskwalificeren zonder spiegel, en nu heb je geen remmen en is alles prima? Ik betwijfel het."

Hamilton kreeg uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden van de wedstrijdleiding. De stewards erkenden zijn remproblemen, maar oordeelden dat dit geen rechtvaardiging was voor het verlaten van de baan. De vraag rees of Hamiltons Ferrari veilig genoeg was om op de baan te blijven.

Vasseur verdedigt die keuze. "We weten allemaal dat Singapore moeilijk is voor de remmen als je in het middenveld rijdt", zegt hij. Op de vraag of de situatie qua veiligheid onder controle was, antwoordt de teambaas bevestigend: "Qua veiligheid wel, omdat we het tempo aanpasten. Lewis pustte niet als een gek in de laatste ronde. Hij was dertig seconden langzamer. Qua veiligheid zaten we aan de veilige kant."

Vasseur onthulde dat beide coureurs vrijwel de hele race met problemen kampten. "We hadden oververhitting vanaf ronde twee of drie. We moesten bijna de hele race liften en coasten. Voor hen is dat niet makkelijk rijden, want je moet elk rondje je rempunt aanpassen." Hamilton en Leclerc finishten respectievelijk als achtste en zesde.

"Het doel is veilig zijn, maar niet dertig seconden langzamer", voegt Vasseur met een glimlach toe.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS