Ferrari pakt dominante overwinning met een 1-2-3; Corvette en McLaren vechten in de LMGT3 tot de finish + UITSLAG
Uitgegeven door Wim Boekel • 28 februari 2025 23:22
Op het Losail International Circuit heeft Ferrari met een dominante 1-2-3 de 1.812km van Qatar gewonnen. Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen kwamen met vijf seconden voorsprong als eerste over de finish. Het team van Nyck de Vries reed naar de zevende plaats met de Toyota. Daarachter eindigde de BMW M Hybrid V8, onder andere bestuurd door Robin Frijns. In de LMGT3 pakten Ben Keating, Daniel Jucadella en Jonny Edgar de winst. In een bloedstollende finale hielden zij de McLaren van United Autosports van zich af.

Foto: FIA World Endurance Championship/DPPI
LMH
In het openingsuur van de 1.812 km van Qatar zette Ferrari de wedstrijd naar zijn hand. James Calado, die van de eerste startpositie vertrokken was, behield de leiding met zeven seconden voorsprong op zijn teamgenoot Nicklas Nielsen. Kevin Magnussen met de BMW M8 Hybrid, reed op plek drie, tot hij technische problemen kreeg en hij een gele vlag veroorzaakte, toen de pitlimiter spontaan aan ging.
Het zorgde ervoor dat Ferdinand Habsburg doorschoof naar plek drie met zijn Alpine bij het ingaan van de eerste pitstops, gevolgd door Rene Rast, teamgenoot van Robin Frijns, op plek vier. De Porsche 963 met Julien Andlauer was de eerste die een pitstop maakte, vanwege een leeglopende rechtervoorband.
Toyota kende problemen. Mike Conway, de teamgenoot van Nyck de Vries, spinde met de auto, terwijl Sebastien Buemi in contact kwam met de LMGT3 Ferrari.
In het derde uur liet Cadillac Hertz Team Jota zich van haar slechtste kant zien. Er kwam een virtual safety car, omdat één een van de Mercedes AMG gespind was. Waardoor de Cadillacs de leiding konden pakken, omdat de beide Ferrari’s net voor de VSC een pitstop hadden gemaakt. Alex Lynn blokkeerde en klapte achter op de auto van Jenson Button bij bocht 15. Hoewel Lynn de schuld in de schoenen van Button schoof door te zeggen dat hij een brake-check kreeg van Button. Het zorgde ervoor dat de twee Amerikaanse auto’s naar de pits moesten voor herstel van de schade.
Ferrari liet op dat moment zien hoe dominant ze waren. Achter de twee fabrieksauto’s, was het Yifei Ye die zich met de Ferrari 499P naar plek drie had gevochten. Robin Frijns was op dat moment met de BMW ‘best of the rest’ op plek vier. De Nederlander kon de Ferrari’s nog wel even volgen, maar moest ze later laten gaan.
In het vierde uur pakte de privé ingeschreven Ferrari zelfs de leiding en pakte zo’n 15 seconden op de fabrieks #50 Ferrari. De van pole position vertrokken Ferrari viel terug naar plek acht door een fout van Giovinazzi bij de virtual safety car. Ondertussen waren de beide Toyota’s met Brendon Hartley en Kamui Kobayashi achter het stuur, bezig met een opmars.
De Penske Porsche #5 kroop langzaam naar voren en was in staat om het gevecht met BMW, Alpine en Ferrari aan te gaan. Dries Vanthoor had ondertussen een drive-through-penalty gekregen, omdat hij Antonio Fuoco in de Ferrari in de rondte tikte.
In het vijfde uur kwam wederom de virtual safety car naar buiten, doordat Nico Varrone met de privé Porsche 963 van Proton Competition te hard de bocht uit kwam en de rechterachterkant stuk reed op de grindbak. Vervolgens kwam er de VSC om de brokstukken van de Porsche op te ruimen. Nyck de Vries was ondertussen met een goede stint bezig en opgerukt naar de derde positie, op dertig seconden achterstand van de AF Corse Ferrari.
De VSC werd uiteindelijk een volledige safety car. Alle LMH’s gingen tijdens de VSC de pits in, waardoor er weinig veranderingen waren in de volgorde in het veld. Achter de twee Ferrari’s was het De Vries die de aanval op de prive Ferrari in kon zetten. Achter de Nederlander lag zijn teamgenoot Ryo Hirakawa op plek vier. De teamgenoot van Frijns, Rene Rast lag op dat moment op plek vijf.
Richting de laatste twee uur van de race was het Nicklas Nielsen in de Ferrari 499P die een voorsprong van acht seconden pakte op Robert Kubica in de privé Ferrari. Daarachter vocht de teamgenoot van Frijns, Sheldon van der Linde, een stevig gevecht met de teamgenoot van De Vries, Mike Conway uit. Terwijl de Ferrari die van pole vertrok, bezig was met een opmars door het veld. De Aston Martin met het startnummer 007 haalde de finish niet in haar debuutrace, en werd aan de kant gezet.
Richting het einde van de race zette Ferrari de boel weer recht en was de Ferrari met startnummer 51 terug op plek drie en hadden ze de 1-2-3 weer in handen. Gevolgd door de BMW van Frijns op plek vier, met daarna de twee Toyota’s.
LMGT3
In de LMGT3 pakte Lexus met Arnold Robin de leiding, nadat hij de man van pole position - Darren Leung - in de McLaren voorbijstak. Plek drie was eveneens voor McLaren met James Cottingham achter het stuur. De Lexus met Petru Umbrarescu en de Ferrari 296 GT3 van Francois Heriau raakten elkaar, waardoor beide auto’s spinden. Umbrarescu werd als de schuldige van het incident gezien en kreeg een drive-through penalty.

Foto: FIA World Endurance Championship/DPPI
Richting het vierde uur was het een ‘close battle’ in de LMGT3. De Lexus werd nog steeds op de hielen gezeten door de McLarens van United Autosports. Met andere auto’s zoals de Ford Mustang, Aston Martin en de BMW van Valentino Rossi, daar weer kort achter.
In de LMGT3 pakte McLaren de leiding terug, met Marino Stao aan de leiding. Zijn teamgenoot Sean Geleal greep de eerste plaats nadat Arnold Robin met de Lexus naast de baan kwam. Halverwege lag de Aston Martin Vantage met Mattia Drudi op plek twee, gevolgd door Daniel Juncadella op plek drie met de Corvette.
De leiding bleef richting de laatste twee uur in handen van de Lexus. Met daarachter het gevecht om plek twee, die tussen de Aston Martin en de Corvette doorging. Waarbij BMW en de tweede Aston Martin daarachter de druk op de coureurs hooghielden.
Richting de slotfase vochten de Corvette met Daniel Juncadella en McLaren met Grégoire Saucy een flinke strijd uit achter de BMW met het nummer 31. Met nog een kwartier te gaan ging de auto van Team WRT met Timur Boguslavskiy voor een snelle pitstop. Ondertussen bleef de McLaren druk zetten op de Corvette. De Amerikaanse bolide had echter voldoende snelheid op het rechte stuk om zijn rivaal van zich af te houden.
Met minder dan tien minuten te gaan deed de McLaren toch nog een poging, toen de Aston Martin LMH voorbijkwam. Echter, de Corvette had de binnenbocht en hield de deur dicht. Daarna kon de Britse bolide nog wel in de buurt blijven, maar kon geen echte inhaalpoging meer doen. Daarachter eindigde de BMW die in de slotfase door een pitstop de leiding verloor.
Valentino Rossi kwam met zijn BMW-team niet verder dan plek elf vanwege heel veel drive-throughs die werden uitgedeeld.
Klik hier voor de volledige uitslag.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




