Ferrari leidt teamwaarderingen Formule 1 terwijl 'miljarden-boom' doorgaat
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 november 2025 11:45
De Formule 1 is al lang een wereldwijd spektakel, maar de financiële snelheid heeft nu de snelheid op de baan bijgehaald. Het resultaat? Teamwaarderingen zijn geëxplodeerd, met het springende paard van Ferrari aan kop.

Wat de meeste sporten met één kampioenschap per jaar bereiken, herhaalt de Formule 1 24 keer. Elk raceweekend trekt massale menigten en wereldwijde televisiekijkers, waardoor de sport transformeert tot een wereldwijde premium-entertainmenteigenschap.
Deze verschuiving is geen toeval. Sinds Liberty Media de controle overnam in 2017, heeft de Formule 1 meesterlijk zijn aantrekkingskracht verbreed terwijl de exclusieve aura behouden bleef. Dit creëerde de exacte financiële omgeving waar investeerders naar verlangen: wereldwijd bereik, beperkt aanbod van teams en kostenplafonds die voorspelbare winsten creëren.
Dit jaar hebben de tien teams op de grid een geschatte gemiddelde waarde van 3,42 miljard dollar, een opmerkelijke stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar en meer dan het dubbele van hun waarde in 2023 volgens sportbusinesswebsite Sportico. Die cijfers plaatsen teams nu voor MLB-franchises in de Verenigde Staten en net achter de NBA en NFL onder de meest waardevolle sportieve activa ter wereld.
"De tien teams deelden in 2024 in totaal 1,27 miljard dollar aan prijzengeld, tegen 1,22 miljard dollar het jaar ervoor", meldde Sportico. "De verdelingen houden rekening met de finish van het vorige jaar in het constructeurskampioenschap, evenals de omzet van de Formule 1 in het huidige jaar. Titelwinnende teams en teams die de afgelopen tien jaar in de top drie eindigden komen in aanmerking voor extra betalingen. Ferrari krijgt een extra bonus die in de tientallen miljoenen dollars loopt vanwege de historische status in de sport."
Ferrari blijft het meest waardevolle team met 6,4 miljard dollar, voor Mercedes met 5,88 miljard dollar en een snel stijgend McLaren waarvan de waarde van 4,73 miljard dollar in twee jaar met 203 procent is gestegen - de grootste sprong op de grid. Red Bull, gewaardeerd op 4,32 miljard dollar, is achter McLaren gezakt. Hoewel de groei aanzienlijk blijft met 79 procent, heeft het het tempo ten opzichte van concurrenten aan de top niet bijgehouden.
Aston Martin maakt de top vijf compleet met drie miljard dollar, ondersteund door de agressieve inzet van eigenaar Lawrence Stroll voor nieuwe investeringen via partners zoals Arctos en HPS. In het drukke middenveld is Williams, in 2020 voor ongeveer 200 miljoen dollar overgenomen door Dorilton Capital, nu tien keer zoveel waard met 2,14 miljard dollar. Alpine (2,08 miljard) en Racing Bulls (2,05 miljard) passeren ook de 2 miljard-grens.
Sauber zit voor de rebranding als Audi op 1,88 miljard dollar na verse steun van het soevereine vermogensfonds van Qatar, terwijl Haas de grid afsluit met 1,68 miljard dollar - een cijfer dat een jaar geleden nog tot de elite zou behoren.
Schaarste is een krachtige economische motor in sport, en in de Formule 1 is het praktisch een turbocharger. Er bestaan slechts tien teams - elf wanneer Cadillac in 2026 intreedt - en controlerende verkopen blijven zeldzaam. Desondanks ontvangt bijna elk team wekelijks investeringsaanbiedingen.
Het vertrouwen van de markt wordt ondersteund door voorspelbare kostenstructuren dankzij het budgetplafond, een bloeiende wereldwijde fanbase van 827 miljoen en blockbuster-uitzendovereenkomsten zoals de deal van Apple van 750 miljoen dollar vanaf 2026. De Formule 1 is niet langer simpelweg motorsport - het wordt een van de meest gewilde activa ter wereld.




