Formule 1

Ferrari-gate een politiek spel?: “Ik zou graag alle details geven, maar Ferrari is tegen!”

Uitgegeven door Peter Vader • 9 april 2020 10:03

FIA-president Jean Todt heeft verklaard dat hij de details van zijn schikking met Ferrari graag zou onthullen, maar de Scuderia houdt vol dat het privé moet blijven. De schikking, die werd getroffen nadat de FIA niet in staat was definitief te bewijzen dat de motor van Ferrari in het seizoen 2019 de 100 kg/uur brandstofstroomlimiet had overschreden, werd zwaar bekritiseerd door concurrerende teams, waaronder het Red Bull van Max Verstappen. Er werd de twee partijen een gebrek aan transparantie verweten. En hoewel Todt hun ontevredenheid begrijpt, beweert hij dat hij aan handen en voeten gebonden is in deze hekele zaak. "Als je het mij op de man af vraagt, dan zou ik graag alle details van de situatie willen kunnen geven, maar zij (Ferrari, red.) zijn daar tegen", vertelde Todt aan Autosport.

Jean Todt FIA President

“We hadden ook niets kunnen zeggen”
"Dus, ik bedoel, dat ze weliswaar zijn gesanctioneerd, maar dat we de details van de sanctie niet mogen geven. En nog even duidelijk, we hadden ook niets kunnen zeggen. Maar we waren van mening dat het verkeerd zou zijn om niet te melden dat de Ferrari-zaak was besproken en dat er een sanctie was opgelegd. Eerlijk gezegd is het heel eenvoudig. Erg makkelijk. We hebben zo veel moeite gedaan om tot onze conclusies te komen, waar zij (de teams, red.) het nu niet mee eens zijn. Helaas is het een voldongen feit gebaseerd op puur technische zaken en feiten, omdat onze technici zeggen: 'We kunnen niet met zekerheid bewijzen dat ze (Ferrari, red.) niet legaal waren'".

De enige redelijke uitkomst
Deze verklaring volgde op de uitleg die aan GrandPrix247 werd gegeven, waarin Todt beweerde dat "de Ferrari-schikking de enige redelijke uitkomst was, die het resultaat was van een technisch onderzoek dat ons werd opgedragen en dat niet overtuigend zou zijn". Het was bovendien "het resultaat van de aanbevelingen van de technische, financiële en juridische FIA-teams en van enige externe adviseurs ”.

Desalniettemin wordt aangenomen dat zes van de zeven teams die oorspronkelijk tegen de FIA-conclusie protesteerden, nog steeds op zoek zijn naar antwoorden. Sommigen van hen heeft Todt zelfs 'individueel gesproken'.

Initiator trok protest in
De zevende en oorspronkelijke initiator van het protest – Mercedes - trok zijn protest in, nadat er een overeenstemming was bereikt tussen Daimler-chef Ola Kallenius en Fiat-Chrysler-voorzitter John Elkann. "Ik ontving een brief als antwoord op mijn brief, waarin ze bevestigden dat ze de positie van de FIA begrepen", zei Todt, die vervolgde: "Maar dat betekende niet dat ze blij waren met de stellingname dat de FIA graag zou willen dat Ferrari volledige openheid van deze zaak zou toestaan. Wat ikzelf ook graag zou willen. Maar we kunnen het nou eenmaal niet."

Ferrari Formula One prancing horse

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS