Formule 1

Ferrari gaat zijn complete auto in de revisie doen en belooft dat er geen ontslagen vallen; is dat echt voldoende?

Uitgegeven door Peter Vader • 22 juli 2020 07:03

Op de zondagavond in Hongarije zei Ferrari-teambaas Mattia Binotto dat hij "helemaal niet gelukkig kan zijn" met de huidige situatie en zei hij dat Ferrari zou werken aan een "duidelijke analyse van de prestaties van de auto, van het team en van alle problemen, om deze zo spoedig mogelijk stevig aan te pakken". Hij zei dat "alle aspecten van de auto en de teamorganisatie of wat er dan ook mis is, moet worden verbeterd en nauwkeurig onder de loep zal worden genomen.” Deze uitspraak is door sommigen geïnterpreteerd als dat Binotto personeelswijzigingen plant, om een gebrekkige leiderschapsstructuur te verbloemen. Ferrari heeft geen enkele technische chef na de promotie vorig jaar van de ex-chief technical officer naar teambaas, een functie die Binotto in de schoot geworpen kreeg nadat Arrivabene de laan was uitgestuurd, aldus een bericht van the-race.com.


Teambaas Mattia Binotto: "Een duidelijke analyse van de prestaties van de auto, van het team en van alle overige problemen, om deze zo spoedig mogelijk stevig aan te pakken"

Een Binotto-debriefing op de officiële website van Ferrari heeft de speculaties echter weer afgeroomd en ze zelfs "amusant" genoemd. Het bericht benadrukt dat "je een auto niet sneller laat gaan door mensen te ontslaan". Mattia Binotto zei dat hij vertrouwen had in de sportdivisie van Ferrari en herhaalde dat "we zijn begonnen aan een lang proces dat moet leiden tot een nieuwe winnende cyclus". De 'visie' van Ferrari, zei Binotto, heeft het begrip en de steun van 'het hele bedrijf'. "Na drie races is het duidelijk dat we er slechter aan toe zijn dan we hadden verwacht en dat we onverwijld moeten reageren", gaf Binotto toe in dezelfde column. “Het hele F1-project moet worden herzien, rekening houdend met de beperkingen die momenteel door de regelgeving worden opgelegd. Ik ben me er terdege van bewust dat er in de Formule 1 geen toverstaf is, maar we moeten een tandje bijzetten om de zaken om te draaien, zowel op korte als op lange termijn. Het kan daarom ook nodig zijn om naar onze organisatie te kijken, om onze werkwijze te verbeteren en te versterken waar de behoefte het grootst is. Maar eerst moeten we als team de dynamiek begrijpen die tot deze situatie heeft geleid."



Wat Ferrari op korte termijn zal kunnen doen om zijn fortuin te verbeteren, is onduidelijk. Het kan zijn motorprestaties niet verbeteren, aangezien upgrades in het seizoen om kostenbesparende redenen niet zijn toegestaan, tenzij ze zijn bedoeld om de betrouwbaarheid te verbeteren. En het aerodynamische pakket is teleurstellend gebleken, ondanks een snelle reeks updates voor de tweede Red Bull Ring-race, dus is een versneld ontwikkelingsplan misschien niet genoeg om op korte termijn het verschil te kunnen maken. Bovendien worden de mechanische componenten van dit jaar meestal overgedragen naar volgend jaar, waarbij slechts een zeer beperkte ontwikkeling is toegestaan. Dus..., ook voor 2021 zijn grootschalige veranderingen uitgesloten. Kortom, het wordt heel interessant om te volgen hoe ze bij Ferrari uit hun negatieve spiraal gaan komen. Of ze dat gaat lukken blijft de grote vraag. Wordt vervolgd...

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS