'Ferrari-doorstart' in gevaar: Hamilton en Leclerc merken weinig van cruciale upgrade
Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 juli 2025 17:52
Lewis Hamilton en Charles Leclerc hebben naar verluidt geen significant verschil gemerkt met de nieuwe achterwielophanging van de Ferrari SF-25 tijdens een testdag op Mugello vorige week.

Ferrari hoopte met de upgrade aan de achterwielophanging het seizoen nieuw leven in te blazen na maandenlange problemen met de rijhoogte. Sinds de openingsrace in Australië kampt het team met een auto die te dicht bij de grond rijdt, wat in China zelfs leidde tot de diskwalificatie van Hamilton vanwege overmatige slijtage aan de skidblock.
Het team is gedwongen de auto hoger af te stellen dan ontworpen, ten koste van prestaties. Hamilton en Leclerc moeten op lange rechte stukken gas loslaten om het probleem te beheersen. De nieuwe ophanging moet Ferrari in staat stellen agressievere afstellingen te gebruiken en weer mee te doen om zeges.
Volgens Motorsport hebben beide coureurs bedenkingen over de werkelijke waarde van de upgrade. Ze "zagen niet veel verschil" in de auto tijdens de filmdag op Mugello, ondanks simulaties die suggereren dat de nieuwe ophanging in combinatie met de vloer-update uit Oostenrijk ongeveer een tiende seconde per ronde oplevert.
Ferrari houdt momenteel de tweede plaats in het constructeurskampioenschap vast met twaalf punten voorsprong op Mercedes, Hamiltons voormalige werkgever. Het team hoopt dat de upgrade meer vertrouwen geeft aan Hamilton en Leclerc tijdens kwalificatieronden op een droge baan.
De ophanging-upgrade wordt waarschijnlijk de laatste grote aanpassing van dit seizoen, aangezien Hamilton oproept om de focus te verleggen naar de auto voor 2026. Wel brengt Ferrari volgende week in Hongarije een kleine update aan de stuurbekrachtiging, nadat beide coureurs klaagden over de precisie van het stuur door snelle bochten.
"Mijn stuurwiel voelt zwaar aan, zonder assistentie", klaagde Leclerc al in april tegen McLaren-coureur Oscar Piastri na de race in Jeddah. Het sprintweekend in België wordt een cruciale test voor de upgrade, met slechts één uur training voordat de sprintkwalificatie begint.




