Felipe Massa kreeg een brief van Ferrari-advocaat na uitspraken over Alonso en Crashgate
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 november 2025 21:34
Felipe Massa onthult dat Ferrari hem in 2009 heeft proberen te stoppen nadat hij twijfels had geuit dat Fernando Alonso's niet op de hoogte zou zijn geweest van het Crashgate-schandaal. De voormalig Formule 1-coureur vecht de uitslag van het wereldkampioenschap van 2008 aan in een rechtszaak die deze week begon bij de High Court in Londen.

Massa eist tot 82 miljoen dollar aan schadevergoeding. Hij verloor de titel in 2008 met één punt verschil van Lewis Hamilton tijdens de laatste race in Brazilië. Die titelstrijd kwam slechts weken na de Grand Prix van Singapore, waar Renault zijn toenmalige coureur Nelson Piquet Jr opdracht gaf opzettelijk te crashen om teamgenoot Alonso te helpen aan de overwinning.
Massa leidde de race op het moment van Piquets crash en finishte als dertiende in Singapore. De verloren punten bleken cruciaal in zijn titelstrijd met Hamilton. Massa kondigde in 2023 aan juridische stappen te ondernemen tegen de FIA, Formula One Management en voormalig F1-topman Bernie Ecclestone.
Dit gebeurde na een interview waarin Ecclestone had onthuld dat hij en toenmalig FIA-president Max Mosley tijdens het seizoen 2008 op de hoogte waren van de ware toedracht van het Singapore-schandaal. Ecclestone gaf toe dat de autoriteiten destijds geen actie ondernamen om de sport te beschermen tegen 'een enorm schandaal' en uitte zijn sympathie voor Massa die 'de titel die hij verdiende werd ontstolen'.
Alonso werd eind 2009 Massa's teamgenoot bij Ferrari na het vertrek van Kimi Räikkönen. Alonso kwam naar Ferrari nadat Massa, die een hoofdblessure had opgelopen bij een ongeluk op de Hungaroring in 2009, dat jaar beweerde dat de Spanjaard wist dat Piquets crash opzettelijk was geweest.
In zijn getuigenverklaring deze week onthulde Massa dat hij eind 2009 een brief ontving van Ferrari waarin hij werd 'berispt' voor zijn uitspraken over zijn toekomstige teamgenoot. Massa weigerde een door Ferrari opgestelde verklaring te publiceren.
"In oktober 2009 vertelde ik journalisten ook dat ik geloofde dat Fernando Alonso wist dat het opzettelijk was. Toen Ferrari daarachter kwam, schreef GSA mij op 16 oktober 2009 een brief waarin ik werd berispt voor het maken van publieke uitspraken over Fernando Alonso. Ik kreeg vóór mijn ongeluk in juli 2009 te horen dat Alonso in 2010 voor Ferrari zou rijden. De brief was getekend door Henry Peter, een Ferrari-advocaat. Ferrari stelde toen een verklaring voor mij op, maar ik weigerde die verklaring af te geven."




