Ex-wereldkampioen over crash Jules Bianchi: "Ik verbaas me dat dit nooit eerder is gebeurd"
Uitgegeven door Wim Boekel • 6 oktober 2014 19:08
Voormalig wereldkampioen Formule 1-coureur Jacques Villeneuve neemt nooit een blad voor de mond. Het is dan ook niet voor niets dat de Canadees na de crash van Jules Bianchi in zijn Marussia F1 tijdens de Grand Prix Formula 1 in Japan van zich doet spreken.
De Marussia-coureur hield zwaar hersenletsel over na zijn crash op zondag, toen hij in aanraking kwam met een takelwagen die de auto van Adrian Sutil weghaalde. De safetycar werd uitgestuurd na de crash van Jules Bianchi. De voormalig Williams-coureur is echter van mening dat de safetycar na het incident van de Sauber-coureur al de baan op had moeten komen.
De voormalig wereldkampioen laat weten: “De regel voor wat betreft de safetycar zijn gewijzigd. Toen ik racete en daarna, zei ik dat altijd wanneer er een ongeluk is, er een safetycar moet zijn. Er moet geen ruimte voor een beoordeling zijn. Wanneer iemand naar buiten de baan op moet om een gestrande auto op te halen, is het simple. Ongeval – safety car, en dat is het. Het moet al jaren zo zijn. Amerika heeft dat altijd gehad.”
Jacques Villeneuve is dan ook van mening dat de mensen die roepen dat races te vaak geneutraliseerd worden, het fout hebben. Dat het risico van een andere auto die in aanvaring met een reddingswagen komt te groot is, om zo’n situatie met een gele vlag af te doen.
De voormalig coureur van Williams en BAR zegt hierover: “Het probleem is dat elke keer als de FIA een safetycar naar buiten stuurt, alle media en fans klagen dat de race vernietigd wordt. Dus nu moet men het zich opnieuw afvragen. Het is een ‘verlies-verlies’-situatie. Ja, soms vertraagd het de race een beetje, maar je moet dit soort gevallen voorkomen en het menselijke effect voorkomen om een beslissing te nemen. Toen ik racete, wanneer ik een crash had, maakte ik mij altijd zorgen over een andere auto die op mij crashte. Ik heb nooit alleen van gele vlaggen gehouden. Je remt af, maar hoeveel? En je kan een lekke band of ophangingsprobleem krijgen. Ik verbaas me dat zoiets als dit nooit eerder is gebeurd. Ik denk dat we hiervoor gewoon geluk hebben gehad. Regelmatig spinnen mensen als andere auto’s gespind zijn en ze missen hen met centimeters.”




