Ex-performance-coach onthult: "Max Verstappen raakte bewust Mercedes-achtervleugel Lewis Hamilton voor 50.000 euro boete"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 augustus 2025 05:51
Max Verstappen wist dat hij een boete van 50.000 euro zou krijgen toen hij de achtervleugel van Lewis Hamilton aanraakte tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2021. Toch deed hij het om "druk" uit te oefenen op Mercedes tijdens de cruciale titelstrijd, onthult zijn voormalige performance coach Bradley Scanes.

Verstappen veroverde zijn eerste van vier opeenvolgende wereldtitels in 2021 na een bittere strijd met Hamilton. De Mercedes-coureur greep naast zijn achtste titel in Abu Dhabi, waar Verstappen hem in de laatste ronde passeerde na een controversiële herstart achter de safety car. Dit gebeurde enkele weken nadat Hamilton drie races op rij had gewonnen, beginnend in Brazilië waar hij van diskwalificatie in de kwalificatie terugkwam om de race te winnen.
Na de kwalificatie op Interlagos raakte Verstappen de achtervleugel van Hamiltons Mercedes aan in parc fermé. Red Bull Racing kreeg hiervoor een boete van 50.000 euro. In de High Performance-podcast vertelt Scanes, die tussen 2019 en 2023 Verstappens performance coach was, dat dit een doelbewuste actie was om Mercedes onder druk te zetten. "Brazilië is een goed voorbeeld van de mindgames. Max ging achter de Mercedes-achtervleugel staan en voelde eraan. Dat was berekend: hij wist dat hij een boete van 50.000 euro zou krijgen zonder gevolgen op de baan", aldus Scanes.
Mercedes verklaarde na Hamiltons diskwalificatie dat het probleem met de achtervleugel werd veroorzaakt door een kapot onderdeel. Scanes betoogde dat Verstappens boete "nuttig" was om druk op Mercedes te zetten tijdens het hoogtepunt van de titelstrijd. "Zelfs als er niets was gebeurd, zou het de focus hebben verlegd en wat druk via de media op hen hebben gezet. De spelletjes tussen Toto Wolff en Christian Horner waren altijd duidelijk zichtbaar in de media", voegt hij toe.
Scanes beschrijft de algemene vijandigheid tussen Red Bull en Mercedes in dat seizoen. Teams keken elkaar niet eens aan in de paddock. "Niemand keek elkaar aan, niemand sprak met elkaar. Je kon de spanning met een mes snijden. Tegenwoordig zou je stoppen en praten met je collega's van Mercedes. Maar in die laatste races was het oorlog."
"Het was veel druk, het was intens. Je kon de spanning in de paddock met een mes snijden. Max Verstappen en Lewis gingen er vol voor, beide coureurs verdienden die titel dat jaar", concludeert Scanes.




