Een raceauto die verschrikkelijk trilt: "Mijn tandarts is er niet blij mee"
Uitgegeven door Johan Vis • 16 september 2014 17:08
Adrian van der Kroft is al een jaar of acht de trotse eigenaar van zijn Cooper Mk5 500 cc Formule 3 uit 1950. Tijdens de Historic F1 Grand Prix Zandvoort reed hij zijn eerste races met de auto. Racen met een dergelijke auto is, op z’n zachtst gezegd, nogal spartaans. “De JAP 1-cilinder krachtbron is rechtstreeks op het chassis gemonteerd. Dat trilt nogal. Mijn tandarts is er niet blij mee.”
Racen met een 500 Formule 3 is een elementaire vorm van autosport. Neem bijvoorbeeld de Cooper Mk 5 uit 1950 van Adrian van der Kroft. Achterin staat een JAP 1-cilinder motor van 500 cc, die de smalle achterwielen aandrijft. “Dat verloopt via een sequentiële versnellingsbak”, aldus Van der Kroft. “Dat klinkt heel modern, maar het is gewoon een motorfietsbak.” Gordels ontbreken. Voor en achter zien we bladveren zitten, met als bijzonder detail achteruitkijkspiegeltjes die op de voorste bladveer zijn gemonteerd.
De 500 Formule 3 ontstond vlak na de Tweede Wereldoorlog, een tijd waarin er gebrek was aan alles. “Er was geen materiaal om raceauto’s van te maken, daarom werden brandstoftanks van oude jachtvliegtuigen gebruikt”, weet Van der Kroft.
Bijzondere geschiedenis
De Cooper van de Nederlandse coureur werd oorspronkelijk ingezet door Ecurie Richmond. “Dat was één van de vooraanstaande teams in die tijd”, aldus Van der Kroft. “Mijn auto werd bestuurd door topper Alan Brown, die onder meer in 1951 de Grand Prix van Luxemburg won met deze auto. Dat was de enige Grand Prix die volgens het Formule 3-reglement is verreden.”
De Mk 5 is bovendien het eerste model van Cooper met de motor achterin.
Racen op historische grond
De ‘500 Owners Association’ kwam voor de eerste keer in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. De rijders keken erg uit naar het evenement. “Het circuit van Zandvoort is een significant circuit in de geschiedenis van de 500 Formule 3”, aldus Van der Kroft. De 500 Formule 3 kwam voor de eerste keer in 1949 naar het duinencircuit, Stirling Moss won de race. In 1952, in het bijprogramma van de eerste Formule 1 Grand Prix, reed de klasse ook een race. Ook toen was Moss weer succesvol.
‘Enorm feest’
Van der Kroft omschreef het racen met zijn Cooper tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, te midden van die 20 andere bijzondere Formule 3’s, als een ‘enorm feest’. “Het maakt mij niet zoveel uit op welke positie ik eindig. Het belangrijkste is dat iedereen lol heeft.”
De zeer ervaren coureur eindigde op de zeventiende en negentiende plek. De winst was voor George Shackleton (Cooper Mk 11) en Brian Jolliffe (Cooper Mk 9).




