Formule 1

Een prachtige plek om te winnen: McLarens eerste overwinning in Mexico sinds Ayrton Senna in 1989

Uitgegeven door HJ van Keulen • 30 oktober 2025 16:25

McLaren-coureur Lando Norris maakte optimaal gebruik van zijn uitstekende poleposition om op zondag de Grand Prix van Mexico-Stad 2025 te winnen op het Autódromo Hermanos Rodríguez, waar 153.867 fans aanwezig waren. Met deze overwinning neemt hij de leiding in de drievoudige strijd om het wereldkampioenschap bij de coureurs.

McLaren-coureur Lando Norris

Norris had op zaterdag al voorspeld met hoeveel hij zou kunnen winnen — het antwoord bleek een indrukwekkende 30,324 seconden voorsprong op Charles Leclerc in zijn Ferrari. Max Verstappen in de Red Bull volgde minder dan een seconde daarachter als derde, terwijl Oscar Piastri in de tweede McLaren de schade aan zijn eigen titelkansen beperkte door van de zevende startpositie naar een vechtlustige vijfde plaats te rijden.

Norris leidt nu met 357 punten, één punt meer dan zijn teamgenoot, terwijl Verstappen op 33 punten volgt. Met nog vier races te gaan belooft het seizoen een bloedstollende ontknoping.

“Prachtig weekend, goed gedaan iedereen, ongelooflijk resultaat!”

Dat was Norris’ boodschap aan zijn team na zijn zesde overwinning van 2025, de tiende van zijn carrière, en McLarens eerste overwinning in Mexico sinds Ayrton Senna in 1989.

“Een vrij eenvoudige race,” zei de 25-jarige Brit. “Ik kon gewoon vooruitkijken en me concentreren op wat ik deed. Mijn eerste overwinning hier in Mexico, een prachtige om te winnen — vooral hier in het stadion, man, dit is geweldig. Dank aan alle fans.”

F1

Geen papayaregels, maar veel F1-reglementen
Norris had een perfecte start en leidde al bij bocht 1, terwijl er achter hem chaos uitbrak. Hij maakte zijn pitstop halverwege de race en bleef comfortabel aan kop na een stop van slechts 2,6 seconden.
Omdat Piastri verder naar achteren startte, hoefden McLaren’s beruchte papayaregels niet toegepast te worden. De F1-reglementen hadden echter grote invloed op het verloop van de race, zowel bij de start als aan het einde.

Lewis Hamilton (Ferrari) kreeg een straf van 10 seconden voor het verlaten van de baan en het behalen van een voordeel, waardoor de tweevoudig Mexicowinnaar uiteindelijk als achtste eindigde.

Later, terwijl Verstappen jacht maakte op Leclerc en Piastri dichterbij kwam aan Ollie Bearman’s Haas, besloot de wedstrijdleiding een Virtuele Safety Car in te zetten om de gestrande Williams van Carlos Sainz te verwijderen.

Een tweede plaats had Verstappen drie punten dichter bij Norris gebracht, terwijl een vierde plaats Piastri bovenaan het klassement had gehouden.

Leclerc behoudt Mexicaanse reeks

Leclerc behoudt Mexicaanse reeks, Safety Car stopt Max’ aanval
De Monegask Leclerc was één van de weinigen die blij was met de late VSC, aangezien hij daarmee zijn derde podium op rij in Mexico veiligstelde — al was hij een halve minuut achter de winnaar.

“Ik was eigenlijk best blij met de Safety Car aan het einde,” glimlachte hij. “Mijn banden waren volledig versleten en ik zag Max dichterbij komen — ik denk dat de Safety Car me op het einde gered heeft.”

Verstappen was minder tevreden. Hij had op zaterdag al voorspeld dat de start “zeer pittig” zou worden — en dat klopte. “Het was een hectisch begin van de race,” zei de Nederlander. “Ik had een goede start, won een positie richting bocht 1, maar we gingen drie of vier wijd, dus ik moest over de kerbs. Daarna gebeurde er van alles. Om dan nog voor P2 te vechten na die eerste ronden, dat is een sterk resultaat.”

Na zijn overstap van medium naar soft banden in ronde 38, kwam zijn Red Bull tot leven voor wat zijn race-engineer een “krankzinnig snelle stint” noemde.

Red Bull

‘Vreemd om te bevatten’: zware lessen voor Oscar
Piastri kon na een matige kwalificatie — slechts zevende — moeilijk meer verwachten. Zijn race werd bemoeilijkt door twee lange fases waarin hij vastzat achter anderen: eerst achter Yuki Tsunoda’s Red Bull, later achter George Russell’s Mercedes.

“De hele race zat ik vlak achter iemand,” zei de 24-jarige Australiër. “Ik worstelde enorm in vuile lucht. Gisteren werd duidelijk dat ik mijn rijstijl op bepaalde punten moest aanpassen — soms heb ik dat niet gedaan, soms juist te veel. Dat is lastig om te bevatten.”

Na vijf races zonder overwinning heeft Piastri een sterk resultaat nodig in Brazilië om zijn titelkansen levend te houden.

null

Haas op een Mexicaanse high
De andere grote verrassing van de dag was Ollie Bearman, die vierde werd — het beste resultaat ooit voor Haas, waarmee het team hun eerdere record evenaarde in hun 210e Grand Prix.

De 20-jarige Brit finishte voor de derde keer op rij in de top 10 en legde de basis met een sterke kwalificatie. Hij profiteerde optimaal van de chaos in bocht 1 om voor Verstappen te komen, maakte zijn eerste pitstop in ronde 25 en nog één in ronde 49, als reactie op Russell.

Zijn vorige beste resultaat was een zesde plaats. Esteban Ocon maakte het feest compleet door met de tweede Haas als negende te eindigen.

McLaren-coureur Lando Norris

De rest van het veld
George Russell vroeg herhaaldelijk via de radio om Kimi Antonelli te mogen passeren — wat uiteindelijk in ronde 40 werd toegestaan, maar te laat om nog Bearman aan te vallen. Uiteindelijk gaf Russell de positie terug, en ze eindigden zesde en zevende.

Het laatste punt ging naar Gabriel Bortoleto, die daarmee een warm welkom tegemoet gaat bij zijn thuisrace in Brazilië. Zijn resultaat compenseerde Sauber voor het vroege uitvallen van Nico Hülkenberg met een motorprobleem.

De andere uitvallers waren Fernando Alonso (Aston Martin, remproblemen) en Liam Lawson (Racing Bulls), die schade opliep door brokstukken van de startincidenten.

McLaren-coureur Lando Norris

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS