Formule 1

Debuut in de straten van Rotterdam met een bommetje tijdens VKV City Racing

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 augustus 2014 16:10

De sportiefste versie van de Renault Mégane, de RS 275 Trophy-R, heeft zijn verwachtingen volledig waargemaakt. Deze auto wordt exclusief geleverd door de enige Renault Sport in Nederland: VKV Renault. De Mégane RS 275 Trophy-R heeft, zoals Renault eerder al durfde te voorspellen, het Nürburgring-record voor tweewielaangedreven serieproductieauto’s verbroken. De speciale en gelimiteerde uitvoering liet op de beruchte F1-omloop van de Nürburgring-Nordschleife een superieure rondetijd van 7:54.36 noteren. Deze tijd werd neergezet door de coureur Laurent Hugon. Hij zal tijdens VKV City Racing ook een indrukwekkende demonstratie met de Mégane RS 275 Trophy-R geven. Na afloop van zijn demonstratie zal hij bovendien in het VKV Paddock aanwezig zijn waar hij handtekeningen uit zal delen en antwoord zal geven op de vele vragen die de racefanaten zullen hebben.


Een groot compliment voor de ingenieurs van Renault Sport: het is de derde keer dat de Renault Mégane het Nürburgring-record voor tweewielaangedreven serieproductieauto’s op zijn naam schrijft. Na de Mégane R26.R in 2008 en de Mégane RS Trophy in 2011 is het nu de Mégane RS 275 Trophy-R die met een huiveringwekkende rondetijd van 7:54.36 geschiedenis schrijft.

De Trophy-R is een nieuwe tweezits-uitvoering van de onlangs geïntroduceerde Mégane RS 275 Trophy. Deze speciale en gelimiteerde versie combineert het ultra-sportieve DNA van Renault Sport met een gewichtsreductie van nagenoeg honderd kilo. Vanzelfsprekend zorgt dit voor betere prestaties, maar er is meer.

Exclusieve Limited Edition
De Mégane RS 275 Trophy-R wordt standaard geleverd met het Cup-chassis inclusief limited-slip differentieel. Het vermogen van de 2,0-liter viercilinder turbomotor is opgekrikt tot 275 pk (202 kW) en het titanium Akrapovic-uitlaatsysteem staat garant voor een bijpassende, diepe roffel. Het exclusieve karakter van de Trophy-R komt ook tot uiting in de speciale Öhlins ‘Road & Track’ instelbare dempers met composiet veren en de Michelin Pilot Sport Cup-banden die specifiek voor deze auto zijn ontwikkeld.

In het interieur van de Trophy-R is de achterbank verwijderd en de twee voorstoelen hebben plaatsgemaakt voor Recaro ‘Pole Position’-kuipstoelen met driepuntsgordels (zespunts is optioneel). De sportstoelen zijn gemaakt van ultralicht polycarbonaat en wegen samen 42 kilo minder dan de standaard zetels. Een vangnet en een extra balk beschermen inzittenden tegen verschuivende bagage.

Echte puristen die op het circuit tot het uiterste gaan, zullen extra waarde hechten aan de 16 kilo lichtere lithium-ion accu en het high-performance remsysteem. De 350/28 diameter remschijven van staal en aluminium zorgen niet alleen voor een lager gewicht, maar ook voor extra krachtige prestaties.

Expertise Renault Sport
De Renault Mégane RS 275 Trophy-R profiteert van de expertise van de motor- en chassisexperts van Renault Sport die zijn betrokken bij allerlei takken binnen de autosport – van rally tot Formule 1. Het nieuwe ronderecord is vooral bereikt dankzij het harde werk van de Renault Sport-ingenieurs. Honderden uren aan ontwikkeling en talloze intensieve tests in Frankrijk, Spanje en Duitsland hebben geleid tot deze gelimiteerde uitvoering met uitzonderlijke prestaties.

Beschikbaarheid
In totaal zijn er slechts 250 exemplaren van deze verbluffend snelle Renault geproduceerd. VKV Renault heeft het voor elkaar gekregen om 4 stuks naar Nederland te halen, dit zijn dan ook de enige 4 Renault Mégane RS 275 Trophy-R’s die op de Nederlandse wegen te zien zullen zijn want deze auto is alleen bij de enige officiële Renault Sport dealer van Nederland verkrijgbaar.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS