Formule 1

De redenen waarom Zhou Guanyu als reservecoureur van Ferrari een interessante optie voor de toekomst is

Uitgegeven door Peter Vader • 6 februari 2025 15:21

Ferrari heeft zijn twee reservecoureurs voor volgend seizoen bekendgemaakt. Het gaat om Antonio Giovinazzi, die na de Formule 1 momenteel een uitstekende carričre in de enduranceracerij opbouwt met de Ferrari 499P, en de tweede coureur is Zhou Guanyu. De 25-jarige jongeman uit Shanghai verlaat Sauber na een onbegrijpelijke ervaring, maar zijn droom om met een bolide terug te keren in het Formule 1-circus is nog lang niet weggeëbd.

Ferrari_F1_giovinazzi-zhouFerrari heeft zijn twee reservecoureurs voor 2025 bekendgemaakt: Zhou Guanyu en Antonio Giovinazzi (Foto: media.ferrari)

Twee voordelen
Er zijn twee argumenten die in zijn voordeel spreken. Allereerst zeggen zijn jaren bij Sauber erg weinig over zijn capaciteiten. De Sauber F1-auto heeft nog nooit echt goed gepresteerd, maar als hij dat toch probeerde, was Zhou er vaak wčl helemaal klaar voor. En dan is er nog het tweede punt: de sponsoring! Zhou is de enige Chinese coureur met het potentieel om in de Formule 1 te racen. En daarom lijkt Zhou te beschikken over een enorm potentieel aan financiële steun. Stel je eens voor wat een succesvolle Chinees in zijn thuisland betekent voor een sponsor.

Kansen in China
Hoewel het voor Ferrari duidelijk is dat het vastleggen van Zhou Guanyu kansen creëert op de Aziatische en in het bijzonder de Chinese markt, lijkt er achter de beslissing een derde, geďnteresseerde partij te zitten. Dit is Cadillac! Die is zijn zaak aan het klaarstomen voor zijn debuut in 2026 met een Power Unit van Ferrari. Inmiddels is duidelijk dat het nog minstens twee jaar zal duren voordat er een motor van General Motors beschikbaar is.

Veel ervaring
De teambaas van Cadillac wordt Graeme Lowdon, iemand die al bekend is in de Formule 1. Hij werkte onder andere voor het ter ziele gegane Marussia. Lowdon schijnt banden te hebben met het management van Zhou Guanyu en hij zou Zhou zo maar naar Cadillac kunnen halen. Dat lijkt geen slechte zet want dan heeft Lowdon ook gelijk een flinke dosis ervaring in huis. De tijd zal het leren maar onwaarschijnlijk is het idee niet.

Groen licht voor Zhou en Giovanazzi als testrijders voor FerrariGroen licht voor Zhou en Giovanazzi als testrijders voor Ferrari (Foto: media.ferrari)

Welkom terug!
Voor de Chinese coureur is het in feite een thuiskomst na vier jaar in de Scuderia Ferrari Driver Academy, van 2015 tot en met 2018. Zhou werd de eerste vertegenwoordiger van zijn land die deelnam aan een Formule 1 Grand Prix. Hij reed in de seizoenen 2022 en 2023 voor het team Alfa Romeo Racing en bleef bij hetzelfde team, zelfs toen het in 2024 zijn naam veranderde in Kick Sauber. Hij heeft 68 Grands Prix op zijn naam staan ​​in de categorie, 16 punten en twee snelste ronden.

Zhou's carričre in het kort
Zhou Guanyu werd geboren op 30 mei 1999 in Shanghai, sloot zich in 2015 aan bij de Ferrari Academy, vlak nadat hij zijn kartcarričre had afgerond. In de jaren dat hij in Maranello woonde, deed hij ervaring op in de Formule 4 en Formule 3. Eind 2018 scheidden zijn paden en die van Ferrari, vóór zijn debuut in de Formule 2, waarin hij in drie seizoenen vijf overwinningen en twintig podiumplaatsen behaalde. Deze resultaten stelden hem in staat om de Formule 1 te bereiken.



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS